Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenmiljöväderlekårstider
Läst 159 ggr
Magi-cat
2026-07-10 20:39
3

Rekordvärme i Västeuropa

Det lär bli många värmerekord i sommar. 😢🥵 Med bränder och annat som följer med.

Juni var den näst varmaste junimånaden globalt sedan mätningarna började. Allra varmast var 2024.

"Världshavens ytvattentemperaturer var den högsta som uppmätts för en juni månad, vilket ligger i fas med en framväxande El Niño i Stilla havet."

https://www.smhi.se/nyheter/nyheter/2026-07-10-rekordvarm-juni-i-vasteuropa

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Enligt Copernicus Climate Change Service (C3S) var juni 2026 den näst varmaste junimånaden globalt sedan mätningarna började, den allra varmaste är juni 2024. Även för Europa i sin helhet var det den näst varmaste juni och om vi begränsar oss till Västeuropa var det den allra varmaste juni. Detta betingades till stor del av en extrem hetta i slutet av månaden. Världshavens ytvattentemperaturer var den högsta som uppmätts för en juni månad, vilket ligger i fas med en framväxande El Niño i Stilla havet.
Rådjurstoken
2026-07-10 23:35
4

Jag upplever det som väldigt jobbigt när det är 30 grader både ute och inne, som det har varit idag, och förstår mycket väl att folk dör i tusental när det blir 40. Vad jag däremot inte förstår är att vår regering inte tar klimatfrågan på allvar. De missar alla klimatmålen utan att bry sig nämnvärt. Tänk om fler ville rösta fram politiker som verkligen vill satsa så att det inte blir ännu värre! Frågan är om det då finns mer än ett parti att välja på, även om man tycker att betydligt fler borde vara intresserade av vår överlevnad på längre sikt. Inte bara av kortsiktiga vinster.

Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Forskarna påstår att temperaturen ska upp ytterligare 25 grader från 40 grader till 65 grader på jorden innan solen går ner på en vilopaus på något knappt 100 miljoner år och vi går en ny istid till mötes och lägger större delen av vår planet under ett drygt10 km djupt istäcke.

Detta har inget som helst med någon "klimatfråga" att göra utan det är sådana svängningar vår sol och vårt solsystem har haft sedan det bilddes för 4,56 miljarder år sedan.

Som jämförelse, vår närmaste planet VENUS har en yttemperatur på strax under 400 grader. Så vi ska inte klaga alltför mycket på att det är varmt på jorden.

Vissa forskare påstår att det tom var ett extremt misstag över att det över huvud taget bildades liv på jorden. Vilket troligen berott på att större ismeteoriter eller isastroider har fört med sig "levande existens" typ mikroorganismer eller mikrober från yttre rymden som "kickat igång" livet på jorden.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

DesK
2026-07-11 19:14
6

#2 Lyssna på professor Johan Rockströms sommarprat i P1 från den 12 juli 2015.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/571827

/Désirée

Magi-cat
2026-07-13 12:43
4

#3 Tack för tips! Han kan verkligen mycket och är bra att lyssna på …

Han har skrivit flera bra, läsvärda, böcker också, bl.a. denna:

https://www.bokus.com/bok/9789127181076/en-jord-for-alla-ett-manifest-for-mansklighetens-overlevnad

Rådjurstoken
2026-07-13 21:25
5

Här är en annan sanningssägare med en bok som fler borde läsa och ta till sig:

https://www.bokus.com/bok/9789189732582/demokratin-dor-i-hettan

Magi-cat
2026-07-14 10:54
4

#5 Tack för bra tips!
Jag har inte läst den själv, men det verkar vara mycket fakta i den.

Magi-cat
2026-07-22 21:17
1

44 grader väntas i Spanien. ♨🥵

"Över 44 grader väntas i delar av Spanien och hundratals kommuner klassas som hälsoriskområden på grund av värme.
Samtidigt larmar Frankrike om en kraftig överdödlighet under sommarens hetta.

Spanien går in i sommarens tredje Värmebölja. Det spanska väderinstitutet Aemet har utfärdat röda varningar för delar av Valenciaregionen samt områden kring Alicante och Murcia."

https://www.tv4.se/artikel/4MMm7OMIu5riDDjHA5qlxQ/livsfarlig-hetta-slar-mot-svenskfavoriten-extraordinaer-fara

Landet går mot sin tredje värmebölja den här sommaren. Samtidigt rapporteras tusentals dödsfall i Frankrike.
Rådjurstoken
2026-07-22 21:30
2

Fruktansvärt, och definitivt inte normalt. Jag förstår inte att folk åker till dessa "turistorter" mitt i sommaren, för värmeböljor är väl knappast något nytt även om de blir värre för varje år. Nyss läste jag på en fransk natur- och miljösida att Rhôneglaciären i Alperna smälter snabbt - under den senaste värmeböljan försvann 1,6 meter av isens tjocklek på 16 dagar! Kanske får vi snart läsa om att floden Rhône svämmar över - och på längre sikt att den får allt mindre vatten när de mäktiga glaciärerna blir allt mindre.

Magi-cat
2026-07-24 08:56
2

40 grader varmt … 🥵😢 Nej jag fattar inte heller hur folk - turister - väljer att utsätta sig för detta.

Andra kan inte välja och de har det svårt …

"När värmen slår till är äldre bland de mest utsatta. Under den europeiska värmeböljan i slutet av juni registrerades över 10 000 fler dödsfall än normalt. Mer än 9 000 av dem var personer över 65 år, enligt Reuters."

https://www.svd.se/a/oE90RV/varmeboljor-sa-kan-aldre-skydda-sig

Extremvärmen har kostat tusentals äldre livet i Europa. Nu ska kraven skärpas på äldreboenden i Sverige – med maxtak på temperaturen inomhus.
Magi-cat
2026-07-24 09:29
2

… och bränderna rasar. 😢

"Starka vindar och höga temperaturer fortsätter att leda till rasande bränder i Europa.

Sent på torsdagskvällen utlyste Spanien nödläge i både Madridregionen – där cirka 10 000 människor redan har evakuerats – och i provinsen Ávila.

– Dessa bränder är bortom vår förmåga att släcka, säger Isabel Díaz Ayuso, Madridregionens president, till dagstidningen Libertad.

Enligt tidningen riskerar dessutom situationen att förvärras ytterligare bara de närmaste timmarna. Detta då de tre bränderna i Madridregionen förväntas möta branden som sprider sig från Ávila, ifall väderförhållandena håller i sig."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0prQ6A/nodlage-utlyst-i-spanien-skogsbranderna-rasar

Inom de närmsta timmarna kan en fjärde skogsbrand nå Madridregionen. Nu har det utlysts nödläge i delar av Spanien. ”Snälla, var mycket försiktiga”, skriver premiärminister Pedro Sánchez på X.
Rådjurstoken
2026-07-25 09:00
3
MDSCC, en av NASA:s tre anläggningar för teleskop som används för att kommunicera med rymdsonder ligger i ett område drabbat av de våldsamma bränder som nu rasar nära Madrid.  – Skogsbranden har passerat genom MDSCC. Eventuella skador kommer att utvärderas när det är säkert att göra det, säger en talesperson i ett uttalande till Afp. 
  • Redigerat 2026-07-25 09:02 av Rådjurstoken
Magi-cat
2026-07-25 10:12
3

#11 Det är så fruktansvärt så man fattar det inte … 😢

Magi-cat
2026-07-25 10:23
2

"Soltörstande svenskar flyr till värmen i södra Europa. Där väntar extremvärme från Afrika. ”Den här sommaren lär kunna slå sig in på någon form av topplista”, säger meteorolog Lasse Rydqvist på Klart."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrxER4/europa-hotas-av-ny-varmebolja-kan-bli-45-grader

Expert: ”Bara början”
Öland 4ever (oland4ever.com)
1

Det säger väl nästan sig självt att det inte är nyttigt för människan att vistas i temperaturer som ligger ÖVER kroppstemperaturen dvs ÖVER 37 grader. Om det sedan beror på klimatförändringar och människans påverkan ska jag inte lägga mig i.
Minns en forskare som för ett antal år sedan påstod att tempen på jorden alltid har varierat eftersom utstrålningen från solen har varierat. Han påstod att tempen på jorden i skuggan kommer att nå sin topp med 65 - 70 grader innan vi går mot nästa istid. Sedan om detta inträffar om 100 år, 1000 år eller miljontals år vet vi inte och inget vi knappast kan påverka.

Varmast uppmätta temperatur sedan slutet av 1800-talet i Sverige skedde 1933 och då kan ju knappast alla miljönissar hojta om miljöförändringar för nästan 100 år sedan!

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

DesK
2026-07-25 11:44
3

#14 Har du inte lyssnat på Johan Rockström? Gör det, innan du uttalar dig om klimatet igen.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/571827

/Désirée

Magi-cat
2026-08-11 09:35
2

I England som det regnar jämt! Fast - inte den här sommaren…

Även Londons parker är drabbade av torkan, svårt drabbade …

"På måndagen klassades 71 procent av England som drabbat av torka, skriver BBC. Omkring 45 miljoner människor bor i områden som nu omfattas av torkan, och över 27 miljoner har fått restriktioner för vattenanvändning."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrVgqp/londons-parker-gula-av-rekordtorkan-som-sahara

LONDON. Green Park är gul. Rekordvärmen har fått Londons parker att torka ut. – Förhoppningsvis kan det rikta fokus mot behovet av att minska våra utsläpp, säger klimatforskaren Shaun Fitzgerald.