Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenmiljöväderlekårstiderväderfenomen
Läst 30 ggr
Magi-cat
2026-06-12 11:00
2

El Niño

(Till vårt lexikon) 🌞

El Niño är ett naturligt återkommande väder/klimatfenomen.

"El Niño /…/ är ett återkommande kombinerat klimat- och hydrologiskt fenomen huvudsakligen i de östra delarna av Stilla havet, men även delvis i Indiska oceanen. Under El Niño är haven ovanligt varma, särskilt längs Sydamerikas västkust.[2] Fenomenet uppträder oregelbundet i intervaller som varierar mellan vartannat år till vart sjunde år.[3][4] El Niño dyker ofta upp strax efter jul och kan hålla i sig runt 12 till 17 månader men ibland längre eller kortare beroende på styrkan.

Fenomenet påverkar havstemperaturen, hastigheten och styrkan hos havsströmmarna, tillgången till fisk och lokala väderförhållanden i såväl Sydamerika, som Australien och andra områden."

Namnet, El Niño, är spanska för "pojken" och syftar på Jesusbarnet som föddes vid jultid, den tid då El Niño brukar starta. Det lär ha varit fiskare i Peru som började använda namnet för att beskriva havets rörelser vid julen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/El_Ni%C3%B1o

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2026-08-01 09:50
2

FN varnar för att El Niño blir allt starkare. 😢 Som om det inte var nog redan. Men det är som att hälla bensin på elden ungefär …

"– El Niño blir allt starkare och häller bensin på en planet som redan brinner, med extrema värmekupoler, apokalyptiska skogsbränder och rekordvarma hav, säger FN:s generalsekreterare António Guterres."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vr91gm/fn-och-guterres-varnar-skarpt-for-el-nino

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

El Niño blir allt kraftigare och väntas driva på extremväder världen över. Nu går FN ut med en skarp varning. – För två månader sedan varnade jag för att El Niño stod utanför dörren. Nu har det kommit in i huset – och skruvar upp värmen, säger FN:s generalsekreterare António Guterres.