Myggsommar
Det finns risk för att det blir en sommar med mycket mygg i år.
Men mygg är viktiga för balansen i naturen, så det är inte "bara" att utrota dem …
"Sommaren 2024 kan bli en av de värsta myggsomrarna på länge. Allt beror dock en hel del på hur regnig sommaren kommer att bli. Tidigare har vi hört en hel del om kyrkogårdsmyggan och den fruktade tigermyggan - som sprider dödliga Virus som dengue och zika - men just nu är det vanliga svenska mygg som härjar i landet.
På vissa mer drabbade håll i landet, som till exempel vid Nedre Dalälven, där myggen härjar extremt mycket, bekämpar man så gott man kan med myggpellets - vilket varje år kostar miljontals kronor.
Hur illa kan den här myggsommaren bli? Varför är myggen ens viktiga och går det att skydda sig mot dem?"
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/370224
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag får ett helsike :( Mygg dras till mig :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Jag tänkte på det igår när jag lyssnade på en som sysslade med det här hur viktig myggen är som alla andra levande varelser på Moder Jord och hade vi från början låtit bli att utrota olika djur och växter så hade det vart en balans där vi alla samsas och lever i samklang med varandra.
Vi hade inte heller haft för mycket av varken djur växter väder och klimat om vi vårdat Moder Jord på rätt sätt och vi hade inte behövt utrota det här har människan själv helt ställt till som om människan skulle ha ett större värde än djur och natur när vi alla har exakt lika värde och samma rätt till livet på jorden.
#2 Sant och viktigt! Det är inte bara att till vilket pris som helst utrota allt man inte gillar …. Det ger återverkningar på något annat och så står vi där med problem på riktigt …
Jag vill minska på mygg men är för att de begränsar när det är mycket av dem :/ Vill inte utrota dem men minska på dem
#5 Vissa är helt klart mer tilldragande för myggen än andra. Vad det nu kan bero på.
Själv klarar jag mig ganska bra. 🙂
#7 Ja det vore intressant att veta. Min pappa tex dras de till också, min sambo får knappt myggbett.
Det här var intressant jag är väldigt varm av mig och myggen dras till mig.
https://myggjavlar.se/myggbett-varfor-drabbas-vissa-mer-an-andra/
#9 På mig stämmer inte det då jag är frusen av mig och svettas sällan :P Samt dricker typ aldrig alkohol xD
Det är nog individuellt också kan jag tro varför mygg dras till oss dom har väl olika smak och doftsinnen som allt annat levande så i den här frågan fins nog mycket mer att forska kring och ta reda på.
Varje vår det slår aldrig fel bits alla möjliga små kryp mig och jag har märken lite varstans sen upphör det bara och resten av sommaren slipper jag undan har ingen aning om vad det beror på men kanske avsöndrar jag något just under våren som dom dras till. Undrar hur illa det luktar och tur är väl att andra inte känner någon doft eller vi själva för jag föreställer mig att det inte är en så trevlig odör 😂
Jag hatar mygg. De älskar mig och biter mig gärna överallt, jag är dessutom allergisk mot dem så får inte små bett utan de sväller upp och kliar så jag blir vansinnig och mot slutet av sommaren är jag täckt av sår stora som femkronor. Minns jag räknade nåt år och hade fått typ 39 myggbett bara på ena foten. De biter nämligen gärna ovanpå de bett jag redan har, så kan ha kluster med bett.
Hemskt roligt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#9: Är rätt varm av mig, men dricker inte och andas inte särskilt kraftigt, så kanske det räcker. Myggen brukar inte gilla mitt blod, även om det händer ibland - de kanske tog fel. 😊
Var på Mallorca i min ungdom, tillsammans med två kompisar. Efter ett tag hade den värst drabbade tjejen ca 40 myggbett, den andra hade 19-20 stycken. Jag hade tre…
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Intressant det där.
Barn blir ofta mer angripna, så då borde det där med andas kraftigt inte vara så tillämplig orsak?
Kan man bli "immun" mot mygg?
#13 Känner igen det där. 🙂 Jag brukar inte heller drabbas medan andra är omsvärmade och får massor med bett. 🙂
- Redigerat 2024-05-27 11:58 av Magi-cat
Jag har o min ungdom bott några år långt norrut. Där fanns mycket mygg men också de otäcka knotten.
Efter det så får jag mycket myggbett, men nästan inga som kliar.
Igår kväll blev jag biten på både armar och ben, men har inte ett spår efter det idag. Så man kanske kan bli immun.
Jag har läst att ett bra sätt att slippa för mycket mygg är att sätta upp holkar för fladdermöss.
#15: Svalor lär också vara effektiva myggjägare, men tyvärr minskar de i antal eftersom de har svårt att hitta boplatser.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#16: Ja, det är något jag tänkt på. Jag har varken hört eller sett några här, men två av våra ungdomar som bor bara ett par mil härifrån har sett dem. Det blir ingen sommar utan svalor.
Tyvärr kan man väl inte sätta upp svalholkar, annars skulle jag gärna investera i det.
Jag är allergisk mot mygg och har hamnat på akuten 1-2 ggr för att få hjälp mot utslagen, det var fruktansvärt och jag mådde jättedåligt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#19 Usch så hemskt! Jag visste inte att man kunde bli så dålig.
#20. Inte jag heller innan jag ringde sjukvårdsupplysningen på den tiden och frågade om råd. Hela min arm var uppsvullen och dunkade av smärta + klådan!
"Kom in omedelbart", var det svaret jag fick!
När jag kom in på akuten och anmälde mig så tittade Ssk på mig i luckan och sen fick jag komma in direkt, läkaren bara studsade till när han såg mig och började ge order om spruta och något att dricka omedelbart, jag vet inte vad det var, någon sorts histamin antar jag.
Glaset med vätskan kom snabbt och sen fick jag en spruta, fick sitta inne på rummet ca en timma efter jag fått medicinerna innan jag fick åka hem.
#18 Oj, det visste jag inte, tack.
- Redigerat 2024-05-27 23:32 av Sindri
Läste det här tipset om att få myggbett att sluta klia. Har inte själv testat eftersom jag inte har några myggbett att testa på, men det kanske kan hjälpa er som har det.
https://news55.se/halsa/knepet-som-far-myggbett-att-sluta-klia/
#23. Man kan ju alltid testa men svårt om man är ute i skogen. Lättare om man sitter och fikar utomhus.
#24: Ja, man kanske kan ta med sig en termos med hett vatten och en metallmugg för säkerhets skull.
Ojdå, 20 m höga myggpelare …
https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/markliga-fenomenet-gigantiska-myggpelare/
#26: Tur de inte hör till de mygg som sticks.
Jag har inhandlat en Rölleka spray från Örtagubben. Ska också vara bra för att förebygga fästingbett.
Har sprayat när jag varit i tätbebyggt myggområde och det har hjälpt ganska bra. I vissa områden är det som att de har någon form av pansarskydd ☺️ för att sen andra gånger göra en U-sväng när de känt lukten. De tål tydligen inte heller Lavendel. Kanske den fungerar bättre än Rölleka..
Kafferökelse, kanske? Någon som provat? 🙂
"6. Kaffesump som rökelse
Myggor gillar varken kaffe eller rök! Så varför inte göra en kafferökelse? Lägg kaffesump i en skål och täck den med foliepapper. Låt skålen sedan stå mörkt och svalt till dess att kaffesumpen har torkat. Därefter kan du tända på kaffet som en rökelse."
https://www.vansbro.se/bygga-bo-och-miljo/miljo-och-halsa/myggor-i-sommar.html
#30: Har i princip aldrig myggor här hemma, men skulle de dyka upp så kanske jag testar - om jag kommer ihåg tipset. 😊
#7: Blodgrupp O gillar dem.
#32: Har alltid sagt att myggorna inte tycker mitt blod smakar gott. Jag har blodgrupp A, så det kanske stämmer. 😊
Jag testade att blanda essentiella oljor och mandelolja och stryka på. Det verkade funka för ingen mygga kom i närheten när jag gick i skogen. Jag hade lavendel på ena handen och pepparmyntolja på den andra. Ska testa igen för att se om det var en tillfällighet eller inte. Gången före hade jag inget skydd och blev myggbiten.
#33: Jag har O och de gillar mig. 😉🙁
#34: I senaste Råd & Rön testades myggmedel, och det var rätt många av dem som var ganska verkningslösa. Ett av dem var till och med otillåtet att sälja. Deras tappra försökspersoner fick sticka in armarna i en låda full med mygg för att se hur många gånger de blev stuckna. Först fick de dock sticka in armarna i lådan utan några som helst myggmedel på, för att ha något att jämföra med. 😱
#36: Ja, de var tappra. Jag hade inte ställt upp…
Jag har blodgrupp A. De gillar inte mig något vidare. 🙂
Intressant det där testet.
Nolla här. Älskas av både mygg och fästingar. Men jag tycks ha blivit immun mot myggiftet för jag får knappt någon klåda. Av svenska mygg alltså.
Men man kan bli galen av surret.
Jag gjorde också något eget medel för några år sedan som funkade ok.
Jag tror det går ut mycket på att dölja sin kroppsdoft.