Virus
(Till vĂ„rt lexikon đ)
Det Àr mycket om virus i vÄra dagar just nu, men vad Àr egentligen ett virus?
Kort uttryckt Àr ett virus "ett mellanting mellan levande och död materia" och betraktas inte som en livsform dÄ den saknar egen ÀmnesomsÀttning
Virusets förökning
Virus lĂ€r inte kunna föröka sig pĂ„ egen hand, utan mĂ„ste göra det via en vĂ€rdcell. Den invaderar (infekterar) cellen och anvĂ€nder dess maskineri för att producera fler viruspartiklar som i sin tur kan invadera, smitta, och sĂ„ vidare âŠ
Virus har ingen egen framdrivningsfunktion, dvs den kan inte förflytta sig av egen kraft utan mÄste komma i kontakt med en vÀrdcell av rÀtt slag för den aktuella typen.
Hur sprids virus?
Viruset sprids vanligen genom kroppsvÀtskor, i luften, genom avföring och/eller fysisk kontakt.
Hur klarar kroppen av ett virusangrepp?
Kroppen bekÀmpar virus genom immunförsvaret. SÀrskilt Àr lymfocyter (T- och B-celler) aktiva hÀr.
Finns det mediciner mot virus?
Det finns antivirala mediciner, men viruset har den egenheten att de kan mutera, vilket medför att medicinen över tid ibland inte behÄller sin effektivitet.
En antiviral medicin kan t.ex. fungera pÄ sÄ sÀtt att den hindrar virus att sÀtta sig fast pÄ och trÀnga sig in i cellen. En annan sorts antivirala medel kan verkan genom att hÀmma virusets replikation (förökning)
En tredje sorter verkar genom att stimulera kroppens immunförsvar
Hur stora Àr virus?
Storleken kan variera, men ett typiskt virus Àr ca 100 gÄnger mindre Àn en bakterie. De flesta studerade virus har en storlek av mellan 10 och 300 nanometer.
kÀlla:
"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
đ SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kort och kÀrnfullt om virus, det mesta man behöver veta:
Informativ liten video, ca 2 min, om virus och immunförsvar:
https://www.aftonbladet.se/tv/a/309184/vad-i-hela-varlden-ar-ett-virus
Intressanta frÄgor och svar om virus! Vi fÄr veta vad virus Àr, hur det smittar, hur lÀnge det kan smitta och Àven specifika svar om just coronavirus.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/virusexperten-svarar-pa-tittarnas-fragor