Tidsomställning - Vintertid
Godmorgon! ☕🌅
Kom ni ihåg att ställa tillbaka klockan så har ni vunnit en timmes sömn nu på morgonen! 😁🙂💤
Det här kanske blir den sista tidsomställningen, men vi får se. Själv vill jag hellre ha ljust på kvällen.
Brukar ni påverkas av vintertid/sommartid?
bild från pixabay.se
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2023-10-30 09:48 av Magi-cat
Min egen biologiska klocka är på mer än 24 timmar så detta är årets bästa dygn för mig!
Att ställa om till sommartid är däremot rena tortyren. Lite bättre nu när jag är pensionär, men ett himla otyg är det!
Jag vill bara ha normaltid, det är det jag är född och uppväxt med.
#1: Vill också ha normaltid året om. Tycker inte om när det är ljust hela kvällen och halva natten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
God morgon!
Kom inte ihåg att ställa om klockan men märkte snabbt att det var olika tider på väggklockan och datorns klocka. 😊
Påverkas inte nämnvärt av tidsomställningen, mer än att det brukar kännas konstigt det första dygnet.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#3 God morgon! Glad överraskning att vinna en timme! 🤗😁
Bra med datorn numera, som oftast har rätt …
Godmorgon ,
Somnade ifrån vid 00.00
Glömde ställa om klockan ,
Laptopen o tel fixar det automatiskt , även Tv:n .
Köks klockan ändrade jag nyss. 😊❤️ Störs inte av tidsomställningen , fick en extra timme nu . .
Ha en trevlig Söndag alla. 😊
HH 🙂
God morgon! Har inte ställt om de klockor som behöver ställas om, mobil, iPad och datorer ställer ju om sig själva. Jag vill helst ha ljusa kvällar, så jag skulle föredra att ha sommartid året om. Dagen är liksom slut, när det är mörkt.
/Désirée
#5 God morgon! Bra med en extra timme! 😁
Trevlig söndag! 🌸🐈
#6 God morgon! Håller med om att sommartid med ljusa kvällar vore bra! Nu blir dagarna så korta …
Trevlig söndag! 🌞🌼🌻🌸
Jag missade detta, igen! För övrigt är jag förespråkare av sommartid året om!
……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
Hemsida: www.astromantra.se/
#9 Det är lite segt att ställa om sig. :-) Och usch vad mörkt det är just nu!
Mer sommartid! 🌞
#10 Ja, kvällarna blir ju så mörka och trista! Sommartid året runt, tack!
/Désirée
God måndagsmorgon! Tråden är några år gammal, men nu har det hänt igen: Vintertiden är här!
Mycket mörkare och tidigare kan vi konstatera och regnar gör det också …
En del hävdar att vintertid är bättre för kroppen, men det tror jag personligen inte ett dugg på. 😎
Men får mindre tid att vara ute och få ljus till sig.
https://www.forskning.se/2021/10/26/vintertid-ar-bast-for-kroppen/
God Morgon!
Ja , jag glömde totalt bort att ändra klockan , tur att Tv:n , laptopen och Telefonen ändras automatiskt.
Har 2 st klockor ⏰ som jag ändrar .
Visst är det mörkt och trist väder , kallt och ruggigt. 😨🥶🥴
Tar det lugnt .
Myser och tänder ljus.
HH 🙂
#12: Här skiner solen just nu. Det har regnat både igår och i natt, men nu är det fint väder och 10-11 grader varmt. Har personligen inga problem med att det blir mörkare, så jag lider inte av omställningen. Brukar inte märka någon större skillnad faktiskt, men föredrar när det är normaltid (som det ju egentligen heter).
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#13 Ja, tur att det mesta ändras automatiskt! Men det brukar alltid vara någon som släpar efter, i bilen t.ex. och så tycker man att man har sååå gott om tid! 😄⏰
Brr, mörkt hela dagen lång.
#14 Härligt, det låter som varmt och skönt! 🙂
#15: Ja, det var riktigt behagligt när jag var ute för ett tag sedan. 😊
Klockan i bilen ställde jag om redan i lördags förmiddag, när jag hade varit ute och kört. Tyckte det var lika bra att få det gjort eftersom jag inte skulle använda bilen mer i helgen.
Drastisk rubrik:
Sommartid – tidsomställningen som dödar oss
Sommartiden är dock kontroversiell och enligt läkare är den skadlig för vår hälsa. I USA rapporterar sjukhus varje år en 24-procentig ökning av hjärtattacker måndagen efter att klockorna ställts om till sommartid.
En motsatt trend kan ses när klockorna ställs om på hösten, då minskar sjukhusbesöken på grund av hjärtattack med 21 procent eftersom många mår bra av att få sova en extra timme.
I Finland har forskare sett en 8-procentig ökning av ischemisk stroke under de två första dagarna efter det att klockorna ställts fram på våren.
Varför det blir så är inte klarlagt, men forskarna misstänker att det kan bero på en kombination av störd sömn, stress över att börja arbetsveckan, samt underliggande medicinska orsaker.
https://news55.se/halsa/sommartid-tidsomstallningen-som-dodar-oss/
Kanske problemet är att många (liksom jag) har en cirkadisk* rytm som är längre än 24 timmar.
Att ha ett dygn med 24 timmar är jobbigt nog och med en timme mindre blir det lite stresspåslag. Mitt bästa dygn på året är när vi ställer om till normaltid. Då känner jag mig ganska normal.