Annons:
Etiketternaturfenomenväderlekväderfenomennaturkatastrofer
Läst 29 ggr
Magi-cat
3/26/23, 8:00 PM

Tornado - vad är det och varför blir de så förödande?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I USA har tornadosäsongen (mars - juni) inletts med en förödande tornado som ställt till stor skada i vissa delstater. Vindstyrkan kan vara på 180 km/tim eller ännu värre ochoch det faller hagel lika stora som tennisbollar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q7aEvJ/tornado-harjar-i-usa-tiger-pa-rymmen-i-georgia

Men vad är en tornado? Det är en stark virvelstorm. Tromb är ett annat ord.
En orkan börjar över havet, men tornadon börjar över land eller nära kusten. Vindstyrkan kan bli dubbelt upp mot en orkan, i extrema fall ännu mer då hela städer kan raseras.

Att torndados uppstår beror på temperaturskillnader mellan luftströmmar då s.k- superceller (kraftiga åskväder) bildas. Under dessa superceller växer tornadon fram. Tornadon upphör när luften slutar snurra för att luften inte blir lika gynnsam längre, den torkar upp.

Meteorologen förklarar kortfattat i klippet nedan.

allmän bild från pixabay.com

https://www.svt.se/vader/vad-far-stopp-pa-en-tornado-svt-s-svt-s-meterolog-jannicke-geitskaret-svarar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

En våldsam tornado drar fram över södra USA. Näst på tur är Georgia där flera personer skadats – och två tigrar rymt. –
  • Redigerat 3/26/23, 8:47 PM av Magi-cat
Annons:
majlar
3/27/23, 10:02 AM
#1

Hade en teori igår när jag såg detta hemska. Kan det va så att jorden håller på att förlora sin dragningskraft. Det är en stor teori och jag har ingen aning om hur jordelivet egentligen fungerar. Men man kan ju ha funderingar.

Magi-cat
3/27/23, 10:10 AM
#2

#1 Jorden ändrar sig ju hela tiden i oftast mycket långa cykler, men kanske det snarare är klimatförändringar som bidrar till mängden av dessa våldsamma oväder.
Verkligen fruktansvärt att se. 😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: