Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenväderlekårstiderväderfenomen
Läst 66 ggr
Magi-cat
2025-09-25 09:33
4

Extremt kall vinter 2025 - 26 förutspås

image.png

Brr, det varnas för en kall vinter! 🥶 Men som vanligt, vi får se. ❄ (Och gardera med varma kläder och reservförråd.)

En svag polarvirvel kan medföra att vintern i år blir ovanligt kall. Det talas t.o.m. om köldchock.

"Polarvirveln är ett jättelikt lågtrycksområde högt upp i atmosfären, som bildas varje Höst när temperaturen snabbt sjunker över Arktis. Den fungerar som ett lock som håller den iskalla arktiska luften på plats. Men när virveln försvagas, kan den kalla luften istället tränga ner mot Europa – och då drabbas ofta Skandinavien."

Just ni visar mätdata att polarvirveln är ovanligt svag, vilket kan betyda en kall vinter.

"Samtidigt pågår två större klimatfenomen som påverkar virvelns utveckling: La Niña och QBO.

La Niña är ett återkommande vädermönster i Stilla havet som kyler ned havsvattnet, vilket historiskt ökar risken för kraftiga köldutbrott i Europa.

Den andra faktorn är QBO – vindar i den tropiska stratosfären som växlar riktning ungefär vartannat år. Just nu är QBO inne i en fas som tidigare ofta kopplats till plötsliga uppvärmningar av atmosfären över Arktis. Det kan i sin tur leda till en kollaps av polarvirveln."

"Om virveln kollapsar – ett fenomen som kallas för Sudden Stratospheric Warming – kan det leda till att kall arktisk luft strömmar ner mot Europa och Skandinavien. Det ökar risken för köldknäppar, snöoväder och kraftigt vinterväder även i södra Sverige."

https://nyheter24.se/nyheter/vader/1420707-vintern-kan-bli-extremt-kall-forskare-varnar-for-koldchock

bild från pixabay.com

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Forskare varnar nu för att Sverige kan stå inför en betydligt kallare vinter än vanligt. Ett försvagat vädersystem över Nordpolen ökar risken för iskyla och snöoväder över hela landet.
  • Redigerat 2025-11-18 10:30 av Magi-cat
johan
2025-09-25 16:45
1

Då är det bara att förbereda sig på alla "öhhh men vadå växthuseffekt och uppvärmning öhhh jag fryser ju öhhhh ge mig lite global uppvärming"-kommentarerna över allt då.. 🤣

Mvh // Johan

Magi-cat
2025-11-18 10:28
0

Burr, blir det ovanligt kallt i vinter? Prognoserna säger lite olika, men idag är det då kallt! 🥶🙂🌞 (- 26 i Nikkaluokta! Enl. SMHI.)

"Vilka signaler väntas styra väderläget i vinter?
De globala vädermönstren som är viktiga i år är:

-Betydligt kallare ytvatten än normalt i Stilla havet, fenomenet kallas för La Niña. Ett fenom som ökar sannolikheten för högtrycksblockering över Europa och Atlanten.

-Snötäckets utbredning över de nordliga breddgraderna, framförallt i Sibirien, kan öka sannolikheten för kalluftsbrott hos oss"

https://www.klart.se/artikel/langtidsprognos-hur-blir-arets-vinter/

https://www.klart.se/artikel/langtidsprognos-hur-blir-arets-vinter/

Vintern är den årstid då medeltemperaturen stigit som mest, idag motsvarar en kall vinter det som var normalt för 30 år sedan. Vilken typ av vinter få...
Tarotstollan
2025-11-30 20:42
1

Så hurdan Anders dag hade ni? Slask eller brask?

Här är det + 5 grader, mulet och fuktigt på vägarna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
2025-11-30 21:27
0

#3 Samma här! 🙃😁 +5 och lite duggregn ibland …

Få se nu om julen braskar … 🏔🧊🎄

Carmarino
2025-11-30 21:32
1

Det slaskade hela dagen. Blött, blött, blött - men jag tvivlar på att julen braskar. Det gör den inte så ofta här nere i syd.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2025-12-15 10:52
1

Än så länge är det varmt och blött, åtminstone i södra Sverige. Men det talas fortfarande om en kall vinter …

"Väderfenomenet La Nina har varit ovanligt svagt vilket öppnar för påverkningar på polarvirveln som då kan sprida extrem kyla söderut, över bland annat Norden och norra Europa.

Senast ett liknande Väderfenomen gav en riktigt kall vinter var i slutet av 70-talet. Då blev effekten låga temperaturer och djup snö."

https://www.dagensps.se/varlden/eu-trappar-upp-slasket-kan-vanda-till-extrem-vinter/

Det gråa, fuktiga och mörka decembervädret väntas vända till en kall och sträng vinter. Forskare har varnat för riktigt låga temperaturer.