Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenväderfenomen
Läst 43 ggr
Magi-cat
2024-05-24 12:23
2

Tornado

(Till vårt lexikon) 😎

Vad är en tornado? Det är kort sagt en stark virvelstorm. Tromb är ett annat ord.
En orkan börjar över havet, men tornadon börjar över land eller nära kusten. Vindstyrkan kan bli dubbelt upp mot en orkan, i extrema fall ännu mer då hela städer kan raseras.

Att torndados uppstår beror på temperaturskillnader mellan luftströmmar då s.k- superceller (kraftiga åskväder) bildas. Under dessa superceller växer tornadon fram. Tornadon upphör när den får slut på fukt i luften eller när vädret blir mer stabilt.

Meteorologen förklarar kortfattat i klippet nedan.

https://www.svt.se/vader/vad-far-stopp-pa-en-tornado-svt-s-svt-s-meterolog-jannicke-geitskaret-svarar

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tornadosäsongen är i full gång i USA, och har redan skapat stor förödelse sen den började i mars. Hundratals byggnader har förstörts, och tre personer rapporteras ha omkommit i delstaten Kansas i fredags.
Vixxen
2024-05-24 13:25
2

Tromber/Tornados är läskiga!

Carmarino
2024-05-24 13:46
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

För snart 20 år sedan såg jag tre kraftiga tromber ute vid Kullaberg i Skåne. Var väldigt tacksam över att de inte kom in över land, för då vet man inte vad som hade kunnat hända. De var dock inte i närheten av de tornados som förekommer i USA.

Brukade se tromber rätt ofta som barn, när vi bodde i vår sommarstuga. De höll sig dock oftast över havet och var inte så stora som de på bilden. Med kikare kunde man dock se hur de sög upp vattnet, så det var inte konstigt att alla som var ute i båtar när tromberna dök upp tog sig in mot land så snabbt som möjligt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2024-05-24 20:27
0

#1 Verkligen, man har inte mycket att sätta emot …

#2 Wow, vilka bilder! Märkligt fenomen egentligen …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2024-05-24 22:28
1

#3: Ja, det var en mäktig syn. Har inte sett något liknande sedan dess, men har för mig att det kom några tromber av ungefär samma storlek för några år sedan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ