Etiketternaturfenomenväderfenomenfenomen
Läst 55 ggr
Carmarino
2021-12-20, 16:09

Himlafenomen över Skåne

I går eftermiddag syntes ett himlafenomen över södra Skåne. Enligt åskådare såg det ut "som en raket som blinkade rött i nosen". Det rörde sig långsamt över himlen.

Tidningen har kontaktat diverse experter men ingen av dem har någon säker förklaring på vad det är. Peter Linde, som är astronom från Lunds universitet och ordförande i föreningen Astronomiska sällskapet Tycho Brahe, tillbringar mycket tid med att studera himlen och han säger så här:

Objektet ser ut att gå rakt upp och solen lyser på det från väster. Det är ett idealiskt solljus som faller på den. Min bästa gissning är att det är flygplan som lyft från Kastrup. Förbluffande ofta ser man saker från Kastrup som ser ut som kometer när solen belyser på dem på ett särskilt sätt.

Tyvärr är det betalartikel, men man kan se ett foto på fenomenet åtminstone. Länkar direkt till bilderna också.

https://www.sydsvenskan.se/2021-12-20/vad-var-det-for-himlafenomen-som-syntes-over-skane

text

text

text

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

En läsare från Råå och en från Trelleborg tipsade HD och Sydsvenskan om samma sak på söndagen – ett lysande fenomen på…
  • Redigerat 2021-12-20, 16:11 av Carmarino
Magi-cat
2021-12-20, 16:14

Tack för bilder och länk! Urtjusigt, ser intressant ut!

Min gissning är flygplan, jag har sett sådana någon gång som liknat en komet, men inte …

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-12-20, 16:18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2021-12-20, 16:19 av Magi-cat

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Carmarino
2021-12-20, 17:50

#2: Ja, det verkar troligt. Eftersom vi har ett antal flygplatser här omkring i södra Sverige (Kastrup i Danmark, Sturup och Ängelholms flygplatser i Skåne) så kan man se både det ena och det andra på himlen ibland. Har själv varit med om att se konstiga ljus som senare visade sig vara ett flygplan på ingång. Det kom rakt emot mig och hade en massa blinkande lampor, och det tog en stund innan det kom så nära att jag såg vad det var. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen