Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenväderlek
Läst 57 ggr
Magi-cat
1

Vädervarningar för stormen Amy

För lördagen har det utfärdats orange varning för stormen Amy.

Flera tågsträckor hålls stängda och SMHI varnar för att det kan bli "rejält stökigt".

Redan hårt regndrabbade Västernorrland förutspås kunna få rejält med regn igen …

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stormen-amy-pa-vag-smhi-utokar-varningar

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

På lördag väntas stormen Amy nå Sverige. SMHI utökar sina varningar för mycket blåsigt väder och nu omfattas även östra Gotland och Öland. Och på Skagerrak varnas för orkanbyar natten till lördag.
  • Redigerat 2025-10-03 21:25 av Magi-cat
Tarotstollan
2

Tack för varningen , hade missat det totalt att en storm var på väg.
Det blåser rejält här nu och jag har satt ned alla mina blommor på balkonggolvet, så de klarar sig i blåsten.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2

Det har börjat blåsa en hel del här nu.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Loris M
2

Det blåser ordentligt här med. Jag vaknade kl. 3 och jag tror att det var av blåsten. Jag plockade undan alla lösa grejer från altanen redan igår.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Magi-cat
1

Usch för blåst! En del platser kan även få rätt mycket regn.

Vi har också plockat undan det som är löst, men man vet aldrig med träd t.ex.

Loris M
1

Ja, träd och annat som man inte kan skydda och plocka undan. Just nu är jag orolig att taket på uterummet ska lyfta. Det låter så förskräckligt om det.

Regn kommer vi också att få enligt prognosen. Hoppas nästan att det blir så, för då brukar vinden lugna ner sig litegrann i alla fall.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Carmarino
1

Regn och blåst här - och jag har putsat fönsterna i sovrummet. 😁
Både vinden och regnet kommer från andra hållet, så det gick bra. Bara några få droppar på fönstret, medan det skvalar på andra sidan lägenheten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
2

Hoppas det inte blir så farligt med blåsten!

Jag har laddat på mobilen, ifall det blir strömavbrott. 🙂