Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenrymdenmånen
Läst 73 ggr
Magi-cat
2025-09-07 10:23
1

Månförmörkelse 7/9 2025

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Månen har lyst så vackert ganska nära horisonten de senaste kvällarna.
Nu ikväll från ca 19:30 -tiden och ett par timmar framåt kan vi förhoppningsvis njuta av ett speciellt fenomen som ibland kallas blodmåne, dvs en Månförmörkelse. Vi får hoppas på klart väder!

Månförmörkelser inträffar inte så ofta, ungefär vartannat år och beror i korthet på att jorden är mellan solen och månen och skuggan därmed skymmer månen.
"Med jorden mellan solen och månen passerar solstrålarna jordens atmosfär. Den röda delen av ljuset böjs av, och faller på månen, på ett sätt som andra färger i ljuset inte gör."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pp7yV6/se-upp-da-blir-manen-rod

Bild från pixabay.com

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

På söndagskvällen pryds himlen av en blodmåne. Fenomenet syns i Sverige ungefär vartannat år när en fullmåne flyttar till skuggan bakom jorden i en månförmörkel
  • Redigerat 2025-11-17 09:34 av Magi-cat
Magi-cat
2025-09-07 10:31
2

Visa gärna era bilder från månförmörkelsen!

Här är några tipsa hur man lyckas:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/sa-fangar-du-helgens-blodmane-med-mobilen-grundtipsen-for-en-magisk-bild

Frilansfotografen Daniel Brodén har rest runt i världen för att dokumentera spektakulära himlafenomen. På söndag väntar ett nytt skådespel på himlen – en blodmåne. Här delar han sina tre bästa tips för dig som vill fotografera himlafenomen. – För att fånga blodmånen på rätt sätt gäller det att planera i förväg och ha koll på sin utrustning, säger Daniel Brodén.
Loris M
2025-09-07 11:12
2

Jag ska försöka komma ihåg att gå ut och titta. Den ska visst kunna ses vid 19.30.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Carmarino
2025-09-07 11:14
1

Får hoppas att det blir molnfritt ikväll, men risken är väl stor att det inte blir det. Det har ju varit molnfritt flera kvällar i rad nu. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2025-09-07 11:21
1

Hoppas det blir molnfritt! Här ser det inte sp lovande ut.

Carmarino
2025-09-07 11:22
1

#4: Enligt prognosen verkar det tyvärr inte bli det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2025-09-07 18:48
2

Här ser det väldigt lovande ut! En klar och jätteskön kväll!

Loris M
2025-09-07 18:55
2

Samma här. Nu är det bara att vänta. 🙂

Carmarino
2025-09-07 19:08
1

Just nu är det i princip molnfritt här, men jag tror inte månen kommer att synas än på någon timme. Har åtminstone tagit fram kameran.

Loris M
2025-09-07 19:18
1

Jag håller också på och spanar så får vi se.

Loris M
2025-09-07 20:29
1

Här det verkligen total Månförmörkelse. Ingen blodmåne syns till. Hur ser det ut hos er?
Jag trodde verkligen att den skulle synas för det har varit en så fin och klar himmel.

Magi-cat
2025-09-07 20:37
2

Det är väldigt disigt här, men jag ser i alla fall delvis en vackert röd måne ungefär i öster!

Carmarino
2025-09-07 20:40
2

Den har inte dykt upp över horisonten än. Det står ett hus och ett stort träd i vägen, så jag misstänker att förmörkelsen är över när månen kommer tillräckligt högt upp för att synas.

Magi-cat
2025-09-07 21:06
2

Röd och fin måne! 🙂

#12 Den lär ska synas flera timmar, så det finns chans ännu! 🌕

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/manformorkelse-sa-ser-du--udda-fenomenet-over-sverige/

På söndag kväll färgas månen röd i flera timmar. Så stärker du dina chanser att se månfenomenet.
Loris M
2025-09-07 21:52
2

Nu såg jag den. Men varken röd eller särskilt imponerande då den inte syns hela, bara en del av den. Den täcks av dimma.

Carmarino
2025-09-08 02:21
2

#13: Hann se den - nätt och jämnt. Den hade redan börjat bli ljus i nederkanten. Lyckades ta några bilder, men de blev inte så bra. Ljuset räckte nämligen inte till när den var som rödast. Ska kolla igenom bilderna i eftermiddag och se om någon av dem blev tillräckligt bra för publicering.

Magi-cat
2025-09-08 09:03
1

Vackra bilder från gårdagskvällens blodmåne.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/blodmanen-lyser-over-sverige

Under söndagskvällen syntes blodmånen på himlen, ett sällsynt och spektakulärt fenomen där månen färgas röd när jorden passerar mellan solen och månen.
Magi-cat
2025-09-08 09:55
1

Några fina bilder bl.a. från Finland.

https://yle.fi/a/7-10083900

Vi bad er dela med er av bilder från söndagskvällens månförmörkelse. Här är en del av de foton vi fått in!
Magi-cat
2025-09-08 09:56
1

Senaste nytt från Österbotten. Lokala nyheter, sport, ekonomi, kultur och mycket mer. Ända sedan 1856.
Carmarino
2025-09-08 13:37
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#15: Bättre än så här blev det inte. Som synes på bild 1 hade månen redan börjat komma fram bakom jorden och sedan gick det ganska snabbt. Det är 13 minuter mellan första och sista bilden.