Mycket eller lite mygg i år?
Har ni mycket mygg i år? Vi har extremt lite mygg! Man har nästan glömt hur det brukar vara … 🙂 Inte ens på kvällarna märker man av några. Vad det nu kan bero på … Torr vår och försommar?
Men så är det tydligen precis tvärtom på en del ställen! I Surahammar t.ex. verkar det vara extremt jobbigt med mycket översvämningsmyggor. Inget hjälper och folk får stanna inne, säger.
Det sägs också att det kan bero på våtmarkerna …. Men är det verkligen problemet?
Jobbigt är det säkert, men inte blir det bättre i längden av att sprida gift och bekämpningsmedel …
"Surahammar kommun undersöker nu möjligheten till biologisk bekämpning, men tillägger att det enligt Naturvårdsverkets riktlinjer krävs olika tillstånd beroende på var och hur bekämpningen sker. I vissa fall krävs även ett regeringsbeslut.
”Vi förstår att detta påverkar både trivsel och möjligheten att vistas utomhus”, skriver Surahammars kommun på sin hemsida"
https://www.land.se/djur-natur/forskarna-har-svaret-darfor-kan-du-lukta-dig-till-regn?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det här är andra året utan mygg (ok en enda då), däremot har vi haft en del andra mindre blodsugar insekter.
Jag tror det beror på våra två våtmarker som vi har en bra bit från boningshuset. Våtmarkerna drar ju också till sig grodor, paddor och fåglar som lever på mygg och andra insekter. Jag tror mer på att vanliga kärr och sumpmarker gynnar myggor.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#1 Så kan det vara. Allt i naturen hänger ihop och det jämnar ut sig om den får vara ifred. 💚
Sedan går det förstås lite upp och ner med allt. Vi har haft ovanligt mycket fjärilar i år t.ex. och det är ju alltid trevligt.
Men så här lite (närmast obefintligt) med mygg har jag aldrig upplevt …
Tror inte jag fått ett enda myggbett i år - ännu.
Jag bor i Knivsta kommun, söder om Uppsala. Jag bor nära sjön Valloxen och ca 20-30 min promenad i motsatt riktning har vi våtmarkerna Trunsta träsk.
Det känns som det varit väldigt lite flygfän överlag här i år. Sett någon enstaka fluga och geting, en drös fjärilar, men myggen är få.
Vet inte om mina husspindlar äter som kungligheter här i lägenheten så jag slipper surrande blodsugare, men jag klagar inte. 😅
// Harley
Vi bor nära vatten och jag har alltid varit förvånad över hur lite mygg vi har. Vi försöker spara så mycket vi kan av regnvatten och jag har sett mygglarver i karen, men jag har fiskat upp dem så gott jag kunnat.
En anledning kan vara att det bor fladdermöss i en liten dungen nära oss. De är suveräna myggätare.
Svalor äter också mycket, men tyvärr är det dåligt med såna här nuförtiden.
Jag undrar om man inte kunde avhjälpa lite genom att göra det attraktivt för fladdermöss, svalor och andra insektsätare att etablera sig på myggrika platser istället för att använda gift.
Som sagt, naturen strävar efter utjämning och ser vi till att den fungerar som den ska så slipper vi mycket elände.
Svalor har vi rätt mycket och andra fåglar också. Undrar vad de har livnärt sig på i år?
Här är det sällsynt med mygg. Ser kanske en eller två per år, men vissa år är det fler. Såvitt jag vet finns det inga våtmarker här i närheten, så det kanske beror på det. Eller också ser jag dem inte för att de inte gillar mitt blod. Det verkar vara fel årgång för dem, så jag blir sällan myggbiten. 😁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Mig gillar de inte heller. 😁 Men det är oavsett, även de som brukar bli uppätna av mygg säger att det inte är några. Inte alls, praktiskt taget.
Det pratades om att det nog skulle bli mygginvasion under senare delen av sommaren, om det var så att de kläcktes senare, men det har inte blivit så.
Helt uppäten. De är extremt giftiga så får bett stora som de gamla femkronorna.
Jag kliar sönder och det läker inte. Får infektioner och svullnar.
Att jag har diabetes gör inte saken bättre.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering