Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenmiljöväderlekårstider
Läst 52 ggr
Magi-cat
2

Värmerbölja i norr och skyfall i söder

Ytterligheterna slår rekord den här sommaren.

I snart två veckor har det varit temperaturer på omkring 30 grader i norr.

Söderut faller regn som skyfall.

https://www.svd.se/a/VzVbGl/varmebolja-i-norrland-kan-orska-problem-i-tagtrafiken

Är detta det nya "normala"?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Längsta värmeböljan sedan 1972 – och nu skickar räddningstjänsten upp förebyggande flyg som spanar efter bränder. Temperaturer på över 30 grader i norr väntas bli det nya normala, enligt en klimatforskare.
  • Redigerat 2025-07-25 10:34 av Magi-cat
Magi-cat
1

Skyfallsvarning i hela länet
Carmarino
1

Här har det kommit regnvarningar nästan varje dag, men något regn syns oftast inte till. Igår fick jag en notis som sa "regn slutar snart", trots att regnet inte ens hade börjat.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
1

#2 Inte alltid prognoserna stämmer, ens i nutid. 🙂

Vi fick ett skyfall, fast väldigt kortvarigt, så det blev knappt något regn ändå.

Magi-cat
1

Men i Danmark ser det inget vidare ut … 😮☂💧

"Festivalen Grøn i Esbjerg i Danmark tvingades avbryta efter att ett kraftigt regnoväder dragit in. Drygt 20 000 personer tvingades evakueras från området."

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/simmar-mitt-pa-gatan-efter-danska-regnkaoset/

Festivalen Grøn i Esbjerg i Danmark tvingades avbryta efter att ett kraftigt regnoväder dragit in. Drygt 20 000 personer tvingades evakueras från området.
Carmarino
1

#3: Nej, i år har prognoserna varit väldigt mycket fel. Det är sällan de har stämt - åtminstone inte i den här delen av Skåne. Det har kommit en hel del regn i övriga Skåne, men vi har inte fått särskilt mycket. Visserligen regnade det ganska mycket för några nätter sedan, men sedan kommer solen tillbaka och torkar upp allting igen. Vi skulle behöva mycket mer regn, dock inte skyfall.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Vixxen
1

Riktigt kraftig åska här nu!

Denna kommentar har tagits bort.