Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenväderlek
Läst 54 ggr
Magi-cat
2

Ovanlig solhalo

… eller solgloria.

Fantastiska bilder!

Fenomenet uppstår när ljuset bryts i iskristaller i atmosfären. Iskristallerna blir som ett prisma.

"A solar halo is an atmospheric optical phenomenon that occurs when sunlight is refracted and scattered by ice crystals suspended in the atmosphere, typically in thin, high-altitude cirrus or cirrostratus clouds. These clouds are composed of tiny ice crystals that act as prisms, bending the sunlight and creating the halo effect."

https://hasanjasim.online/solar-halo-the-celestial-spectacle-and-its-weather-implications/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Discover the captivating beauty of a solar halo, a ring of light encircling the sun. Learn about its formation, significance as a weather indicator, and its place in atmospheric optics.
  • Redigerat 2025-05-16 10:00 av Magi-cat
Herveaux
1

🤩!

// Harley

Carmarino
1

Det hade vi en här för några dagar sedan, dock inte lika färggrann som den i artikeln. Artikeln är läslåst, men man kan se den första bilden åtminstone. Byggnaden är Helsingborgs rådhus.

https://www.hd.se/2025-05-13/himmel-vilken-halo/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vid lunchtid kunde en ståtlig halo skymtas runt solen i Helsingborg. Flera läsare hörde av sig till HD om fenomenet.
[solljust]
2

Wow 😮 helt otroligt hur vackert det kan bli vilka magiska bilder 😎

Carmarino
2

#3: Ja, det finns fler bilder på sidan, men den översta är nog den bästa. Var inte själv nere i stan då, så jag såg den inte. Visserligen var jag utomhus en kort stund runt lunch, men noterade inget ovanligt med solen, så antingen syntes det inte där jag var, eller också tittade jag inte så noga. 😁

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1

#2 Otroligt tjusig!

Carmarino
1

Igår hade vi tydligen ytterligare en halo - som jag inte heller såg. Även nu är artikeln betalspärrad, men man ser första bilden åtminstone. Tyvärr inte den finaste dock.

https://www.hd.se/2025-05-29/se-himlafenomenet-over-skane/

En stor så kallad halo visade sig under torsdagen på Skånes himmel. Det effektfulla cirkelfenomenet dyker ofta upp i…
Magi-cat
1

#6 Wow! Urtjusig!

Carmarino
1

#7: Ja, och då är ändå flera av de andra bilderna tjusigare. Det verkar som om miniatyrbilden bredvid länken visar en av de finare.