Våren 2025

Nu har den meteorologiska våren kommit! 🍀💚🌸🌞 I alla fall till de sydligare delarna av landet.
Det vill säga att det varit dygnstemperaturer över 0 grader sju dagar i sträck.
Nu får vi njuta av höga temperatur i helgen, men i vanlig ordning så vänder det sedan och det blir mer normalt …
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vgpBV5/plusgrader-i-sodra-sverige-sen-vander-det
Vilka vårtecken har ni där ni bor?
bild från pixabay.com
Jag har sett krokus och snödroppar, samt hört tranor.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2025-04-08 09:43 av Magi-cat
#1 Härligt! 😍 De ser ut att ha kommit långt, kanske de redan slagit ut nu?
Jag har hört tranor, lärkor och sett bofinkar idag!
#2: Har inte gått förbi dem sedan dess, men de har nog blivit större åtminstone. Om de inte redan har slagit ut så gör de nog det nu när det är varmt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vad fin krokus!
#5: Tack. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Undrar om den ensamma krokusen kommer från den här planteringen i gräsmattan? Den återkommer år från år, och jag tycker det är konstigt att jag inte såg den i fredags. Fast kanske de har växt snabbt nu när det blivit vårtemperaturer.
#7 Så vackert! 😍
Ibland kommer de jättesnabbt, har jag märkt, 🌝🌸
Fast nu är det betydligt lägre temperaturer igen, så nu stannar det nog av ett tag med våren.
#8: Det finns flera liknande planteringar i gräsmattorna häromkring, med olika färger på blommorna. I den här finns även gulröda tulpaner, som börjar blomma när krokusarna vissnar bort. (Bilden är från förra året.)
Idag blev det en annan sorts vårväder, nämligen snö! ❄🌝
Lite bakslag i värmen brukar det ju alltid bli.
#12 Så härligt! Fin bild på vackra blommor! 😍🍀💐
#13: Tack. 😊
Det har varit en väldigt torr vår med ovanligt lite nederbörd och det finns risk för torka och vattenbrist.
"– Det krävs enligt våra beräkningar en ovanligt nederbördsrik vår för att det ska bli normala flöden under sommaren, säger Hanna Pierrau och fortsätter:
– Regnmängderna som krävs för att göra skillnad på flödena är dessutom större nu när vi kommit in i växtsäsongen. Detta beror på ett större vattenupptag från växter, och att mer vatten avdunstar när det blir varmare. Marken torkar ut, vattenföringen minskar och grundvattennivån sjunker. Dessa låga nivåer kan sedan ligga kvar ända fram till höstregnen börjar."
https://www.smhi.se/nyheter/nyheter/2025-05-06-torrt-utgangslage-for-sjoar-och-vattendrag