Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketterväderlekårstider
Läst 68 ggr
Magi-cat
3

Vintern 2024

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu verkar vintern vara på ingående i hela Sverige, med varningar för hård vind och snö!
Hur har ni det?

bild från pixabay.com

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
1

Regnigt. Eventuellt kan det bli snöblandat regn i eftermiddag/kväll. Får se om det blir något eller vi slipper det. Temperaturen ligger på runt 3 grader.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
1

Runt - 2 grader och lite tunna snöfläckar, det täcker inte gräset och det mesta av trottoarerna och gatorna är bara.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
1

Lite snö på marken. Vissa delar av landet, som Gävle, verkar få snökaos. 😮

"SMHI har höjt vädervarningen till orange på grund av ett annalkande snöoväder som kan ge upp till 40 centimeter snö längs E4 i Gävleborgs län.
Rekommendationen är att undvika att ge sig ut på vägarna om det inte är nödvändigt, eftersom snön förväntas orsaka trafikproblem och påverka samhällskritiska funktioner.
Även områden ner till norra Stockholm väntas drabbas av snöfall och friska vindar, och Trafikverket uppmanar trafikanter att följa väderprognoserna noggrant."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/alavG7/snoovader-liverapport

SMHI har varnat för stora mängder snö under onsdagen och torsdagen. Här kan du följa våra uppdateringar om läget. Och är du drabbad? Skicka in tips och bilder.
Carmarino
1

Det kom lite snö igår kväll, men det är mest slask. Nu har det mesta töat, och det ligger bara lite kvar på några av de asfalterade gångarna. Temperaturen ligger runt noll, så det är förmodligen rätt halt. Tur jag inte behöver ge mig ut.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
1

Vi har fått lite mera snö under dagen men det täcker inte gräsmattorna ännu.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
1

Det fortsatte snöa så nu är det ett tunt täcke på gräsmattan.

Magi-cat
2

Särskilt Gävleborgs län verkar ha fått en ordentlig "snösmocka". SMHI har gått ut med orange varning och man ska inte ge sig ut om man inte måste.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sno-och-vind-pa-ingang-sa-ser-vader-och-trafiklaget-ut?inlagg=199ad7b2c5032c16114f3393c5ea324b

Snön har dragit in över stora delar av landet. I Gävleborgs län ligger en orange varning, medan gul varning fortsatt gäller från Uppsala upp längs södra Norrlandskusten. Även i andra delar av landet kan väderomställningen orsaka halka och besvär. SVT Nyheter bevakar läget och rapporterar om väder- och trafikförhållanden.
Magi-cat
0

#4, #6 Tack för fina bilder! Lite lagom snö. 🙂

Carmarino
1

#8: Ja, det har kommit lite mer sedan sista fotot, men inte så mycket. Nu skiner solen och snön lyser vit - och jag har putsat fönster och satt upp julgardinerna i köket. 😊

Magi-cat
1

#9 Så vackert fönster! 😍🤶 Fint med solsken på snön också. 🙂

Carmarino
0

#10: Tack. 😊

Magi-cat
0

Stormen Bert har slagit hårt mot Wales. 😢

"Nödläge har utlysts i delar av södra Wales på grund av de kraftiga översvämningar stormen Bert medfört, rapporterar Sky News.

Fler än 100 översvämningsvarningar har utfärdats, och broar och vägar stängts. Bilder visar hur delar av staden Pontypridd ligger under vatten."

Det ser hemskt ut på bilderna.

https://omni.se/stormen-bert-slar-hart-mot-wales-nodlage-utlyst/a/73xMo8

Jordskred också.

https://omni.se/tio-raddade-efter-jordskred-i-wales/a/4Bxl4G

Nödläge har utlysts i delar av södra Wales på grund av de kraftiga översvämningar stormen Bert medfört, rapporterar Sky News.
Magi-cat
0

Det är väldigt konstigt med den här stora skiftningen i väderlek.

https://sverigesradio.se/artikel/fran-13-minusgrader-till-13-plus-pa-tre-dagar

Temperaturen i Ullared har gått från 13 minusgrader - till 13 plusgrader på tre dagar.Från ”snorkallt” till ”sommartemperatur”, enligt meteorologerna.Det ...
Carmarino
1

Vi hade 12 grader i natt och det håller sig ungefär där även nu på dagen. Kanske någon grad kallare eftersom det regnar.

Magi-cat
1

14 varmgrader i Göteborg! Det är den högsta temperatur som uppmätts i Sverige vid detta datum …

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nytt-svenskt-varmerekord-slaget-i-goteborg

Måndagen blev den varmaste dagen i Sverige som uppmätts så här sent på året, vilket TV4 Nyheterna var först med att rapportera om.