Nattens norrsken
Är det ovanligt med Norrsken i augusti, och dessutom synligt även i södra Sverige? Ja, det händer faktiskt lite då och då, om än inte ofta.
Det beror på att solen just nu är inne i sin mest aktiva fas i solcykeln.
Dessutom kan man, om man har tur, se "stjärnfall" från Perseiderna.
https://www.tv4.se/artikel/70HknvNHKoeJNxAauEDF8q/norrsken-oever-naestan-hela-landet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/martin-fangade-nattens-norrsken-pa-film?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2024-08-14 21:12 av Magi-cat
Tydligen syns norrskenet bättre i södra Sverige än i norra. Fast det beror mest på att det fortfarande är rätt ljust på kvällarna/nätterna i norr. Här nere i syd går solen ner 20.47 så det är mörkt redan innan tio på kvällen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1 Så kan det vara! 😎🌟🌞 Alltid någon liten fördel med mörkare kvällar … 🙂
#2: Det var någon "norrskensexpert" i norr som sa det, så jag litar på honom. 😊
Såg för övrigt flera stycken som sa att de knappt såg norrskenet med blotta ögat, men när de fotograferade himlen så framträdde det väldigt tydligt. Ett tips om ni inte ser något - testa mobilens kamera. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2024-08-15 12:17 av Carmarino
Vackert från rymdstationen ISS.