Fenomen iFokus

Fenomen

Etikett: djur
Läst 35 ggr
Carmarino
3

Elefanter har egna namn

Elefanter verkar kunna ropa på varandra genom unika ljud, visar ny forskning.
"De tilltalar varandra med någonting som liknar namn", skriver forskaren Mickey Pardo.

Det rör sig inte om det klassiska trumpetandet, utan snarare en slags lågintensivt mummel som elefanterna använder sig av för att kommunicera inom gruppen.

Med hjälp av AI har forskarna analyserat det här mumlet, och identifierat vissa ljud som verkar vara namnet på olika individer.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/elefanter-har-egna-namn-kan-ropa-pa-varandra.41b57b8f-a63a-5e02-becf-e9c28bbc3472

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Elefanter verkar kunna ropa på varandra genom unika ljud, visar ny forskning.<br/>"De tilltalar varandra med någonting som liknar namn", skriver forskaren Mickey Pardo på <a id="dZMpzadAMVxWoekp" href="https://x.com/MickeyPardo/status/1800412411515797894">X.</a>
Magi-cat
3

Vad gulligt! 💖

Förvånar mig inte ett dugg !

Bra att forskningen får upp ögonen för vad djur kan…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Elefanter är så spännande djur! 🩶

Ska se om jag kan hitta ett klipp från ett program där forskare testade djurs förmåga att samarbeta för att lösa problem. Dokumentär från BBC Earth tror jag.
Två elefanter fick försöka lösa ett - för dem nytt - problem för att komma åt en smarrig belöning. Spoiler alert, det tog inte många försök innan de lyckades. 😊

// Harley

Magi-cat
1

#2 De är så kloka! ❤❤

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen