Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomennorrsken
Läst 67 ggr
Magi-cat
3

Solstorm orsakar norrsken ovanligt långt söderut.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Säsongen för norrsken är så gott som över – men en solstorm som träffade jorden på fredagskvällen satte färg på majhimlen i Västerbotten. Det är väldigt sällsynt att se norrsken i maj i Västerbotten. – Jag har aldrig fotat norrsken i maj på de här breddgraderna tidigare, säger norrskensjägaren Fredrik Larsson.
Zadeira
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte lyckats se det här ännu, men min granne såg Norrsken ovanför husen här i fredags. Bor i Lund, utanför Malmö. Har aldrig nånsin förr varit med om att vi sett det så lång söderut!

Sindri
1

Jag stod och frös på balkongen igår kväll när ena sonen meddelade att det var 25% chans att få se det här, men det bidde ingenting. Vacker nymåne dock och såg lite stjärnor - det är inte ofta.

Magi-cat
0

Extrema solstormen bakom ljusfenomen • Umeåbon: ”Det var lite synd” • Kolla in häftiga bilderna här!
Magi-cat
0

Den här solstormen var den starkaste på 20 år.

Solstormar kan i värsta fall vara en fara för elnätet.

"Nattens storm var väldigt aktiv. Det är typ 0.02 procents chans att det inträffar," (11/5)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3MJ1XA/solstorm-hot-mot-svenska-elnatet

Men otroligt vackra fenomen på himlen blev det. 🙂

Många blev begeistrade av nattens solstorm. Men den är inte bara vacker – utan också ett hot mol elnätet. – Nattens storm var väldigt aktiv. Det är typ 0.02 pr
Magi-cat
0

Många hallänningar fick se himlens spektakulära skådespel under natten mot lördagen. I klippet ovan får du se det lysande norrskenet från flera platser i Halland.
Magi-cat
0

Bland de häftigaste auroras på 500 år! Tänk att uppleva det under sin livstid! Wow!
(Jag har inte sett nu i verkligheten, men är nöjd bara att få se på bild. 😎)

https://www.space.com/solar-storms-may-2024-strongest-auroras-500-years?utm_source=pushly&utm_campaign=MANUAL

The auroral displays that wowed observers around the world two weekends ago may have been among the strongest such light shows since record-keeping began.