Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenväderlekväderfenomen
Läst 88 ggr
Magi-cat
1

"Blodregn" i Sverige idag?

Har ni hört talas om eller varit med om blodregn?

Det kan hända sig när sand från Sahara blandas med regn att dropparna som faller är röda, som "blod". Det röda kommer av järnoxider i sanden som oxideras när sanden blir fuktig och omständigheterna är det rätta.

Det kan tydligen hända sig att det kommer till Sverige idag, men det får vi se.

Regnet är helt ofarligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQ76JL/blodregnet-kan-na-sverige-i-eftermiddag

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

”Blodet” har redan fallit över Danmark. Nu kan det nå delar av södra Sverige. – Det handlar om små mängder, men möjligheten finns för det, säger Lasse Rydqvist,
Sindri
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det där kom över södra Spanien för en vecka sedan. Väldigt varma vindar från Sahara som svepte med sig sand. Det såg ut som aprikosfärgad dimma. Allt fick ett lager rosa på sig, och helt ofarligt är det inte. T ex astmatiker och andra med andningsproblem varnades för att gå ut. Många använde munskydd ute.
I år var det dock ingenting mot för 2022 då precis allt blev helt rödbrunt. Alla dessa vita byar blev helt förstörda och såg smutsiga ut. Många hus har fortfarande inte blivit rengjorda eller målade. Pooler blev obrukbara. Vi bodde på landet då och kunde inte gå ut på ett par dar. Man såg helt enkelt ingenting. Det var bara gult runtomkring.
En vän till oss som varit ute fick svåra andningsbesvär på natten.
Då märktes det ordentligt på vissa ställen i Skåne.
Detta kallas för Calima och det var den värsta de haft här på 80 år.
Sanden innehåller näringsämnen som är bra för jorden, men en del växter tog stryk då bladen blev helt täckta av den väldigt finkorniga sanden.

Magi-cat
0

#1 Oj! Intressant! Tack för berättelse och bild!

Sindri
1

Kanske bönderna i Skåne blir glada över lite extra mineraler från Afrika. 😊

Magi-cat
1

#3 Calima! 👍

#4 Beror nog på … 😁

Tarotstollan
1

Ja, det har jag varit med om någon gång på 70-talet, då fönstren var dammiga av rött damm.
Det hade varit varningar om det på nyheterna. Mamma blev irriterad kommer jag ihåg, för hon hade putsat fönstren veckan innan och nu fick göra om det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Magi-cat
0

Senaste nytt från Österbotten. Lokala nyheter, sport, ekonomi, kultur och mycket mer. Ända sedan 1856.
[solljust]
1

Har vart med om det men inte alls i den omfattning som Sindri skriver om och visar bild på och det här var några år sedan då kunde man se lite fin röd sand efter på ljusa ytor men just under pågående så tyckte jag inte att jag såg särskilt mycket bara lite kunde jag uppfatta färgen och efteråt minns jag hur jag gick och kände på den lilla sanden på ljusa ytor och tyckte det var imponerande hur den hade färdats så lång väg det är riktigt häftigt 😎