Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketterväderlekårstider
Läst 55 ggr
Magi-cat
4

Nu är det vår!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våren är lurig, just som man börjar hoppas så brukar det komma bakslag. Men när är det vår?
Definitionsmässigt ska det vara över 0 grader i dygnsmedeltemperatur i sju dygn och då räknas vårens ankomst från den första av de dagarna. Det kan dessutom bara bli vår från den 15 februari.

Nu har tranorna börjat anlända till Hornborgasjön och det brukar vara ett efterlängtat och säkert vårtecken!

https://www.natursidan.se/nyheter/arets-forsta-trana-i-hornborgasjon-2/

bild från pixabay.com

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ett kärt vårtecken är här: Årets första trana har anlänt till Hornborgasjön.
Carmarino
1

Imorgon vet vi om våren kommit. Tror vi har haft temperaturer över noll sedan 15 februari, så åtminstone här i syd bör det vara vår nu. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2

#1 Härligt! 🙂🌞🍀

Carmarino
0

#2: Kollade på årstidskartan och det var vårtemperaturer varje dag sedan 15 februari. Idag har det också varit plusgrader hela dygnet, så med allra största sannolik är det vår här nere. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1

Vårtemperatur nu i större delen av landet!

https://www.smhi.se/vader/observationer/arstidskarta/

Årstidskarta | SMHIclose-outline-24x24hamburger-menu-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24close-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24chevron-right-outline-24x24chevron-right-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24
Följ vintern, våren, sommaren och höstens ankomst och avancemang i Sverige utifrån meteorologiska definitioner för årstider.
Magi-cat
1

Nu verkar kallpuffen vara över för den här gången! 🍀 Våren är här igen, förhoppningsvis. I helgen väntas - eventuellt - 20 grader på sina håll!

https://www.svt.se/vader/vader-idag

Vad blir det för väder i dag? Hur blir vädret i morgon, och kommande dagar? Här får du väderprognosen från SVT:s meteorologer – uppdateras flera gånger varje dag.
Carmarino
1

#5: Här låg temperaturen på drygt +10 imorse. Tror det är lite varmare nu för solen har tittat fram ett tag. Fast regnet öste ner igår kväll så det har varit ganska blött överallt.

Magi-cat
1

Väldigt blött är det, men inte särskilt varmt…

Magi-cat
1

Våren hann nätt och jämnt etablera sig i hela landet innan det blev kallt igen.

Bakslag hör våren till och nu verkar det bli ovanligt kyligt ända in i maj! Få se vad det blir sedan …

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gylx3B/vader-bakslag-for-varen

Vårvädret har fått ett raskt bakslag. Temperaturer på två till åtta grader lägre än vanligt april ut är vad vi kan vänta oss, säger Lasse Rydqvist på Klart. – D
Carmarino
1

#8: Ändå rätt skönt att det inte blir sommarvärme redan från april. Vill gärna njuta av våren mer än ett par veckor.

Magi-cat
1

#9 Tycker jag också !
Det är nog bra för naturen om inte allt kommer på en gång !