Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenväderlekårstider
Läst 67 ggr
Magi-cat
5

Har ni sett blå snö?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snö är ju vit, vilket alla vet, så hur kan den se blå ut?

Jag har själv sett blå snö på flera ställen i år.

"När snön ger sken av att vara blå är den mycket ren. Fenomenet kallas blåstick på fotografipråk och beror på en så kallad optisk egenskapen hos isen. Ljus har olika våglängder som av människan ses som olika färger och det blå ljuset är det ljus som har lättast för att gå igenom is. Samma fenomen ger både hav och himmel sin blåa färg."

https://www.forskning.se/2010/11/26/is-gor-snon-vit-bla-och-knarrande/

Mer fakta om snö i länken, bl.a. om varför snön knarrar, varför man bara kan göra snöbollar ibland och så lite om snöflingor … ❄

bild från pixabay.com

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Den faller varje år, men visste du att snö är is? Isexperten Christer Jonasson, från den nordliga forskningsstationen i Abisko, berättar vad som kännetecknar våra vita flingor.
  • Redigerat 2024-01-01 17:42 av Magi-cat
Vixxen
1

Ja, snö och dess egenskaper är fascinerande!

Magi-cat
0

Jag såg faktiskt blå snö på ett ställe längs en gångväg. Snön var uppskottad i luftiga vallar längs kanterna. I hålorna såg snön ut att vara alldeles blå och jag trodde inte mina ögon, utan rättare sagt att det var ljuslyktor inne i snön som lyste blått. Det var det inte. 🙂 Men det var väldigt blått.

Sedan såg jag fenomenet även på ett annat ställe i en driva. Det var verkligen blått! 💙

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen