Fenomen iFokus

Fenomen

Etikettnaturfenomen
Läst 45 ggr
Magi-cat
1

Norrsken 2023 - 24

I natt verkar det ha observerats ovanligt mycket Norrsken, även i delar av landet där det inte är så vanligt.

I den här tråden tänkte jag att vi kan samla notiser om aktuella norrskensobservationer.

Här är ett exempelt:

https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/l6gmm7vj/oc-1m1kr_s_23

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1

Magi-cat
1

Här är en länk från Finland, men det kan säkert gälla för fler platser. 🙂😎🌟

https://www.visitfinland.com/sv/artiklar/hur-gar-du-tillvaga-for-att-se-norrsken/

Att jaga norrsken är en upplevelse för livet. Här är de bästa tipsen om hur du kan se dem i Finland från höst till vår.
Zadeira
1

Tydligen hade det setts här i Lund, Skåne, vilket är helt galet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norrsken-over-hela-sverige-ovanligt--jx2rd7

Under lördagskvällen siktades norrsken över stora delar av Sverige – från Skåne till Lappland. – Det är ganska ovanligt, säger SVT:s meteorolog Pia Hultgren.
Magi-cat
0

#3 Tack för länken! Hans sanslöst vackra bilder!

Carmarino
1

Såg att det varit Norrsken över Skälderviken, fotograferat i Arild i Kullabygden. Här syns det tyvärr inte. För mycket ljusföroreningar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

• Redigerat 2023-11-26 12:22 av Carmarino
Carmarino
1

Läste i dagens tidning att norrskenet även hade synts här i stan, fast mest från höga höjder (så att man kunde se ut över Öresund mot Kullaberg) eller nere på stranden. Nu tittade jag ju inte själv ut igår kväll, så jag vet inte om det syntes något här, men jag tror inte det. Har ingen utsikt åt det hållet.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
1

I natt lär det ha varit otroligt vackra Norrsken. Någon som har bild eller länk?