Blå "supermåne" ikväll!
Supermåne är alltså när månen är som närmast jorden. Sällsynta gånger inträffar det samtidigt som det är fullmåne vilket förstås är extra magiskt.
Hoppas det är klart och vackert väder! Annars får vi visst vänta på nästa chans till 2037 … 🌕
Om ni vill får ni väldigt gärna lägga in era egna bilder!
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ååh tack. Ska försöka komma ihåg det. 🙂
/Maria
👍💙🌕
Såg en disig måne i går natt och nu håller det på att mulna på, så det är inte säkert att jag kan se den i kväll.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Får hoppas på klart väder i natt. Tydligen ska månen vara som störst strax efter halv fyra i morgon bitti. Om jag är vaken då, och månen syns, så ska jag försöka fotografera den. (Eller kanske tidigare om jag ser den då.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det ser lite smått lovande ut för ikväll tycker jag. 🙂
Jag går nog inte upp och tittar vid halv fyra i alla fall … 🥱😄
Just nu är det mest mulet här, men det är några blå stråk mellan molnen. Får hoppas de blir fler och fler under kvällen och natten.
Månen är på väg upp över horisonten, så den bör förhoppningsvis synas om några timmar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
- Redigerat 2023-08-30 20:10 av Carmarino
Jag glömde såklart kolla. Kommer inte ens ihåg vad vet var för väder Igår kväll.
/Maria
#7 Titta ikväll om du kommer ihåg, den är säkert fin då också. 🙂💙🌕
8 Ja det har du rätt i. Jag har nu satt larm på klockan.
Får se om jag kommer ihåg varför den larmar😃
/Maria
Det var molnigt när månen precis kom upp över horisonten, men några timmar senare kunde jag fotografera den. Då var den dock inte särskilt stor, utan av helt normal storlek. Första bilden togs igår kväll och andra bilden strax innan halv fyra imorse. Då skulle den vara som "fullast" nämligen. 😊
#10 Tusen tack för att vi får se de fina bilderna!!! 😍🌕
#10 Wow.
/Maria
"Men enligt astronomen Eric Stempels vid Uppsala universitet är det inget speciellt – att kalla det Supermåne är falsk marknadsföring."
Äh, vad tråkmånsigt! 😁 Det är väl bara bra att folk tittar på stjärnhimlen och intresserar sig för månen och vad som finns där ute!
🌟🌖🔵
https://sverigesradio.se/artikel/supermanen-ar-har-forskaren-falsk-marknadsforing
- Redigerat 2023-09-01 10:13 av Magi-cat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så många vackra bilder på supermånen som man har fått se! Inte är den alls "överreklamerad" inte!