"Thundersnow" - åsksnö och oväder över stockholmstrakten
Inte nog med snöovädret i natt, boende i Stockholm vaknade också av rejäla åsksmällar och blixtar!
Fenomenet åsksnö (thundersnow) är väldigt ovanligt i Sverige. I USA är det vanligare.
Så här säger meteorologen:
"Luften rör sig vertikalt
Han menar att det handlar om processen som skapar nederbörden.
De kraftiga byar som förekommer mer på sommaren med kraftiga regnfall har nu konstaterats ute till havs men då i form av kraftigt snöfall, uppger Petter Lind för TT.
– Det är då konvektioner i atmosfären som gör att luften rör sig vertikalt så att det får en hävning av luften. Då kan det bli en kraftig stor vertikal utsträckning som gör att det bildas åska och det förekommer även på vintern, säger han.
– Även norra Gotland och Östersjön har haft en del urladdningar, mest över hav och när de når in över land så dämpas det. Men Stockholm är ju nära kusten."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q16B1g/vaderfenomenet-brakade-in-i-natt-lat-som-en-bomb
Man förstår att det måste ha varit riktigt otäckt och väldigt oväntat!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, det var verkligen märkligt. Jag vaknade i alla fall, liksom många av grannarna.
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Läskigt, och innan man kommer på vad det är! 😮
Jag tror jag upplevde något liknande för rätt många år sedan. Helst plötsligt lystes himlen upp, all el slocknade och sekunden därpå kom smällen … Väldigt konstigt och mitt i vintern.
Ja det var rejält. Men även väderprognosen hade ju sagt att det skulle bli åska.
Och att man skulle tro att det var bomber eller explosioner lät klart överdrivet. Lät som ett helt normalt kraftigt åskväder. Fast oväntat att det var i samband med snöstorm i november.
Mvh // Johan
Här står om fenomenet som inträffade, höga smällar och blixtrande ljussken.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/snoblixtar-over-stockholm
Jag vaknade till av blixten och strax efter kom en smäll och ett märkligt långdraget bullrande/mullrande. Jag tänkte åska först, men när det bara fortsatte minns jag att jag funderade på vad det annars kunde vara. Lät nästan som en plogbil..
Sajtvärd Katter iFokus
Snökaos i Stockholm där snön fortsätter att vräka ner och t.o.m. plogbilarna har problem! Några av dem hade träffats av blixten!😮
Inte kul att vara snöröjare kan jag tänka mig …
#6: Otacksamt att jobba på som en galning för att få bort snön och ändå gnäller folk mest.
Mvh // Johan
#7 Verkligen! En eloge till dem! 🌻
Snökaoset verkar hålla i sig idag också. Hoppas folk tar det lugnt.
Vi har haft det lugnt i natt och väderprognosen säger lite sol idag. Bor två mil söder om Stockholm.
Mvh // Johan