Fenomen iFokus

Fenomen

Läst 144 ggr
Magi-cat
2022-07-21 07:40
3

Extremvärme!

Varmaste någonsin i Storbritannien med 40 grader!
Även i andra europeiska länder är det värmerekord
Det ska bli varmt här också…

Hur har ni det I värmen? Några rekord eller annat speciellt?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
2022-07-21 07:51
2

Det är ovanligt varmt här i västsverige. Så det blir inga hundpromenader på dagen, bara tidig morgon och sen kväll. Det som gör mig väldigt fundersam är alla dessa klimatförnekare, som menar att det alltid förekommit sådant här extremväder. Jag rekommenderar alla att lyssna på Johan Rockströms sommarprat från 2015.

/Désirée

Magi-cat
2022-07-21 08:23
2

Sköt om er i värmen och ta det lugnt!
🤗🎈🐇🐩😻🦄🐰💚🍀🦊🦆

Soligajag1
2022-07-21 08:46
1

#2 Tack så mycket Mag-cat , detsamma till dig!!

Jag ska dricka mycket vatten , gjord i ordning en kanna med vatten , is och citroner nu. Så gott .

HH 🙂

johan
2022-07-21 10:48
0

#1: Vi har dikten och så har vi verkligheten. Kolla det här klippet från Twitter.

https://twitter.com/benphillips76/status/1549768004233314306?s=21&t=EOn2p15qzmuPmpb6tDALog

Mvh // Johan

Magi-cat
2022-07-26 19:28
1

Det blev flera värmerekord i Europa, som Storbritannien med över 40 grader! Pust, det måste kännas alldeles extremt olidligt! 🥵 Hetta är svår att skydda sig emot, eller det går närmast inte.

Klimatexperter varnar för fler liknande händelser i framtiden.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/flera-varmerekord-i-extremhettans-europa

Storbritannien noterar den högsta temperatur som hittills uppmätts i landet, 40,3 grader, när extremhettan fortsatt håller stora delar av Europa i sitt grepp
DesK
2022-07-26 19:48
0

#4 Innan du orerar om dikt och verklighet, är det lämpligt att du tar till dig vad dom flesta klimatforskare är överens om. Lyssna på t ex Rockströms sommarprat från 2015.

/Désirée

johan
2022-07-26 21:36
0

#6: Tittade du på klippet? Har du sett filmen som första delen av det är hämtat från?

Mvh // Johan

Magi-cat
2022-07-26 21:39
1

#7 För undvikande av missförstånd, är du snäll och berättar lite vad det handlar om, i alla fall de viktigaste slutsatserna?

(Jag är själv väldigt dåligt på att se klipp, så för min del är det tacksamt med en liten presentation av det man vill att någon ska se på. 🙂 Jag har inte tittat på det här.)

• Redigerat 2022-07-26 21:40 av Magi-cat
johan
2022-07-26 23:13
1

Första halvan är tagit från den satiriska filmen Dont look up där jorden hotas av en asteroid. Forskarna besöker besöker en TV-studio för att få allmänheten att förstå att jorden med 99% säkerhet kommer gå åt helvete.

Programledarna påpekar att deras show vill visa på det mer positiva och inte behöver väl forskarna vara så negativa och dramatiska.

Detta är dikten.

Andra delen av klippet är från verkligheten. En meteorolog blir intervjuad och berättar om vilka konsekvenser värmen har och att folk bokstavligen dör av den och att extrem värme blir allt vanligare.

Programledaren tycker inte han ska vara så dramatisk och negativ i deras mysiga tv-program och säger att det ju var varmt på 70-talet också.

Meteorologen försöker förgäves förklara hur trenden ser ut och hur mer frekvent och extrema värmeböljorna blivit med åren.

Verkligheten juli 2022 imiterar alltså rakt av den påhittade filmen från 2021.

Mvh // Johan

Magi-cat
2022-07-27 09:01
1

#9 Och slutsatsen blir att …?

johan
2022-07-27 10:35
1

#10: Att det fortfarande 2022 är skrämmande många människor på denna planet som vägrar inse att klimatkatastrofen är ett oförnekligt faktum och att det går åt helvete allt snabbare och att det är skrämmande hur lite som faktiskt görs åt det.

Tydligen är det viktigare att ha det mysigt och roligt än att acceptera vad som kommer.

Som att fortsätta spela musik när Titanic sjunker.

Mvh // Johan

johan
2022-07-27 10:41
0

Jag förstår inte riktigt vad som är otydligt med videoklippet jag la in eller min beskrivning av det.

På vilket sätt framstår något av det som att jag behöver lyssna på Rockström för att förstå klimatkatastrofen?

Mvh // Johan

Magi-cat
2022-08-03 21:21
1

Nu är det varmt igen! Blir det en Tropisk natt?
Här är 22 grader!

DesK
2022-08-03 21:30
1

#12 Johan, jag tror att du uttryckte dig på ett sätt som jag och någon till uppfattade som att du förnekar att vi har en klimatkatastrof. Ber om ursäkt för att jag missuppfattade dig.

/Désirée

Magi-cat
2022-08-06 19:42
2

Det har blivit allt vanligare med värmeböljor i havet på västkusten.

Det är påfrestande för många arter och blåstången är hotad. Försvinner den är det illa för många arter som är beroende av den.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-varmare-i-svenska-hav

Sedan 80-talet har värmeböljor i havet på Västkusten blivit allt vanligare. Det visar pågående forskning SVT har tagit del av. Värmeböljor innebär en stor påfrestning för djur och växter i havet.
Magi-cat
2022-08-09 18:21
1

Väldigt torrt i Europa. 😐

Torka och extremt varmt.

"”Torkan i stora delar av Europa är kritisk”, skriver Europeiska kommissionen i ett uttalande."

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/grafiken-visar-laget-akut-i-europa-tragedi/

Det är för torrt i nästan halva Europa efter sommarens extrema temperaturer. Nu slår Europeiska kommissionen larm. Läget är ”kritiskt”, skriver de i ett uttalande, och varnar för vattenbrist och risker för jordbruket.
Magi-cat
2022-08-13 10:06
2

Torsdagen blev den varmaste i landet Sverige på 75 år!
Än är inte extremvärmen över. Blir det fler värmerekord, tro?

https://www.vk.se/2022-07-21/torsdagen-varmast-i-sverige-pa-75-ar

Extremvärmen nådde sin kulmen i Sverige på torsdagen – men det över 70 år gamla värmerekordet stod sig. Målilla klämde dock till med nytt årshögsta. – Den högsta temperaturen i Sverige sedan 1947, konstaterar Mattias Lind, meteorolog på SMHI.
Soligajag1
2022-08-13 10:31
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man kan undra , för varmt är det . Nu är det 21 + här i Västerås , det ska bli upp till 29 + och sen är det en bild av en eld ,

Man orkar inte så mycket utan jag sitter i skuggan när jag går ut.

Tar det lugnt och myser ändock , för jag njuter av solen , vill hellre ha det istället för regn.
Sen går jag till min favoritplats och njuter , fikar och myser med en bok .

HH 🙂

Magi-cat
2022-09-08 09:04
1

Över 46 grader i Kalifornien. 🥵😢 Nu - när man trodde sommarvärmen var över blir det värmerekord!

Det beror på en s.k. värmekupol, ett intensivt högtryckssystem som parkerat över västra USA. Den mer övergripande förklaringen är förstås klimatförändringarna som för extremväder med sig.

Hettan ökar också risken för bränder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dwdXwq/ny-rekordhetta-slar-mot-kalifornien-hemlosa-far-bo-pa-hotell

Sommaren borde egentligen ha tagit slut. Men extremhettan har tagit ett nytt grepp om Kalifornien – med temperaturer på