Vad är det för buskar?
Möjligtvis bukettapel och myrorna gillar bladlössen som du nog har där. Bara spola dem med vattenslangen och vattna buskarna troligtvis lider de av torka lössen gillar såna växter. Använd ej sånt som såpa och insektsmedel utomhus, bladluskolonierna finns där av en anledning det är där de nyttiga insekterna förökar upp sig
#1: Tack för svaret. Jag visste inte ens att det fanns något som hette bukettapel. Men det finns inga blommor. Kommer de senare? Jag trodde man kunde använda såpa. Har använt de på mina rosor.
Bukettapel är en fin häckväxt som får små äpplen stora som rönnbär, plantorna ser små ut kanske de börjar blomma nästa år ifall du inte klipper, ofta brukar växter behöva växa till sig innan de blommar och sätter frukt.
Och såpa skadar mer i längden det är en kortsiktig lösning ofta får man få nyttiga insekter som ex. nyckelpigor ifall man använder såpa de lägger sina ägg i ex. luskolonierna på dina rosor och såpan dödar även alla blivande nyckelpigor. En trädgård fattig på nyttiga insekter blir ju mer känslig för nya bladlusangrepp under sommaren, hade man låtit nyckelpigan föröka upp sig så finns ju de där för att äta lössen
#3 Det om såpan visste jag inte! Vad bra att du tog upp det!
I år har jag f.ö. knappt sett någon nyckelpiga vilket är jättetråkigt. (Nej, jag har inte använt såpa. 🙂🐞🍀)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack för alla råd. Får ut och leta nyckelpigor 😊. Spännande att se om det kommer blommor nästa år.