Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketter: vÀderlekÄrstidervÀderfenomen
LĂ€st 79 ggr
Magi-cat
1

Vinterns köldrekord

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

37,4 kalla grader! Det var temperaturen i Nikkaluokta i morse. đŸ„¶đŸ§Š

Det Àr inte bara kallast för sÀsongen (hittills) utan den lÀgsta temperatur som uppmÀtts i november sedan 1980!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5GoegK/superkyla--lagsta-novembersiffran-sedan-1980

bild frÄn pixabay.com

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Under söndagsmorgonen uppmÀttes sÀsongens lÀgsta temperatur. I Nikkaluokta i Lappland var det minus 37,4 grader.
Tarotstollan
2

Oj, Ă€r det redan sĂ„ kallt dĂ€ruppe! đŸ˜ČđŸ„¶

IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!

Sabah
1

Oj, jag som tyckte att jag hade ovanligt kallt för sĂ€songen! - 25° Ă€r ju ganska skönt dĂ„! 😄 (VĂ€sterbotten)

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
1

#2 Oj, lite kylslaget Ă€r det allt! 🙂💙

Maria
1

Åh fy attan đŸ„¶

/Maria

Magi-cat
1

Vid midnatt uppmĂ€ttes 34,5 minusgrader i Nikkaluokta, vilket var den lĂ€gsta temperaturen i Europa. Nu vĂ€ntas kylan röra sig söderut och det kan vara hög tid att byta till vinterdĂ€ck. – Prognoserna visar att vi kan fĂ„ vinter i hela landet pĂ„ början av nĂ€sta vecka, sĂ€ger SVT:s meteorolog Ebba MĂ„rtensson.
Magi-cat
1

Jag blir lite imponerad av att tÄgen i Norrland gÄr ner till minus 35 grader, kallare sÄ stÀller man in.
Tror inte tĂ„gen hĂ€r nere i sydligare nejder skulle klara nĂ„gra 35 minus 
 😀🧊

"NorrtÄg valde att stÀlla in avgÄngar mellan LuleÄ och Kiruna pÄ grund av kylan. KöldgrÀnsen för trafiken Àr minus 35 grader och det var betydligt kallare efter strÀckan." (Aftonbladet-artikeln)

Magi-cat
1

NĂ€r det blir -41 grader stannar allting av, Ă€ven i Nikkaluokta. Man kan riktigt höra tystnaden. Brr! đŸ„¶

"– Allt stannar av. Det Ă€r inget fĂ„gelkvitter, ingen vind, inga skotrar och man hör inga bĂ€ckar – det Ă€r bara tyst, sĂ€ger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/hor-tystnaden-i-40-minusgrader-nikkaluoktabon-man-far-halla-sig-inne?fbclid=IwAR0aqZUU_LxxmUwVnqEl2dUJgsRkv75jpSE7gkc1TC5Y32M2FA3dEGh4DnM

En av de kallaste platserna just nu Ă€r Nikkaluokta i GĂ€llivare kommun, vid grĂ€nsen till Kiruna kommun. NĂ€r Erik Sarri vaknade pĂ„ mĂ„ndagsmorgonen visade hans termometer minus 41 grader. Nu fĂ„r han spola extra mycket vatten i rören för att de inte ska frysa – och dagens jobb med renarna pĂ„ fjĂ€llet blev det inget av i kylan. – Man fĂ„r göra annat och vara inne de hĂ€r dagarna, sĂ€ger Erik Sarri.
Magi-cat
1

Vilket Àr det kallaste ni varit med om?
Jag har upplevt -40 - -43 ett par gĂ„nger. Det var kylslaget. 🙂

Sabah
1

-40° (och kallare) Det var verkligen kylslaget! 😹 - 34° blir ju inte mycket att komma med dĂ„! Hade en gammal hĂ€st det Ă„ret som gick pĂ„ lösdrift, nĂ€r temperaturen bara fortsatte sjunka gick jag till grannbyn med honom sĂ„ han fick komma in i ett stall. Stallet anvĂ€ndes inte sĂ„ det var - 10° inne nĂ€r jag tog dit honom ( tror det började nĂ€rma sig-25° ute). DĂ„ temperaturen fortsatte sjunka ute sĂ„ sjönk det snabbt inne ocksĂ„, tror det var - 20° som kallast inne innan det vĂ€nde och jag tog hem honom. Han var dock inte inne hela tiden, han fick vĂ€xla mellan hagen och en rĂ€tt stor box.

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-12-07 12:13 av Sabah
Magi-cat
1

#9 SĂ„ fint du ordnade för hĂ€sten! 🐮 đŸ’đŸ€— -34 Ă€r nog ganska kyligt ocksĂ„! đŸ™‚đŸ„¶

DÀr jag bor nu blir det inte fullt sÄ kallt alls. Och nÀr vi hade hÀstar hÀr kunde de gÄ in i ett skydd vid stallet, men det var sÀllan de gjorde. PÄ natten var de inne i stallet.
Kyla gick nog bra, vÀrme var sÀmre. (Fast det finns ju grÀnser 
)

Sabah
1

#10: Tyckte absolut att - 34° rĂ€ckte! Det blev inga lĂ„ngpromenader! 😁

HÄller med om att vÀrmen var nÀstan vÀrre nÀr det slog över Ät det hÄllet.. Hade en lada utan golv som var bÀddad med halm, den anvÀnde han inte bara för att stÄ i skuggan, han undkom en del ohyra dÀr ocksÄ! Det blev ju inte svalt i den som i en lagÄrd men han anvÀnde den mycket! Jag sköljde ocksÄ ofta av honom med vatten för svalkans skull!

Han blev över 30 Är. Sista Ären noterade veterinÀren ett litet pipljud pÄ hjÀrtat, inget som mÀrktes av till vardags men jag brukade ha det i Ätanke nÀr temperaturen blev extrem bÄde pÄ sommaren och vintern.

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
1

#11 đŸ€—đŸ’đŸŽ