Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketter: djurbarn
Läst 59 ggr
Magi-cat
4

Varför är mjölken vit när gräset är grönt?

Kul fråga, varför blir kossans mjölk vit när den äter grönt gräs?

Svaret ges i det korta klippet. (Klorofyll som gör gräset grönt passerar helt enkelt kossans magar och mjölken som bildas av fett och proteiner är vit.)🥛

Ett avslöjande om chokladmjölk kommer på slutet …😁😉

https://arenan.yle.fi/1-50940334

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Titta på Watt Nytt - Varför är mjölken vit när gräset är grönt? i Yle Arenan. Arenan är Finlands största tjänst för webb-tv och -radio.
Herveaux
1

Nu går jag utanför ämnet men jag tyckte det var väldigt intressant att se och lära mig, på tal om färgen på mjölk.

Jag jobbar hos en hästuppfödare och när det beräknade fölningsdatumet börjar närma sig så är stoets mjölk ett av de mest träffsäkra sätten att stämma av när fölningen kommer ske.
Först är mjölken lite linfärgad men i stort sett färglös men så när det börjar bli dags för fölning så släpper stoet ned kalk i mjölken så att den blir vit.
När mjölken blivit vit så kommer fölet oftast inom 24-36 timmar och fölvakan börjar med stor spänning.

Just ja, kanske bäst att förtydliga att vi inte mjölkar stoet likt en ko, vi mjölkar fram ett par droppar bara. Stoet är totalt oberört av detta.

// Harley

Magi-cat
0

😁🐴

Tack för intressanta uppgifter om hästar och mjölk! Det hade jag ingen aning om beträffande stomjölken, och har aldrig haft något fölsto. 🙂 När man lärt sig tecknen är det förstås något man studerar noga, förstår jag!

Undrar vad det är som ger upphov till färgförändringen?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Herveaux
1

#2: Jag tror det är ett hormon som triggar det. Jag har helt glömt vad det heter bara… 😌 Jag måste fråga chefen (hon är veterinär och professor vid SLU) om det fungerar likadant på kor och andra gräsätare.

// Harley