Långlivade lögner
Jag tycker det är så intressant med myter och påstående som upprepats så många gånger att ingen längre ens funderar på om det stämmer hur osannolikt det än verkar.
Ett underhållande exempel på detta är att morötter ger dig bättre mörkerseende. Har du hört det?
Det finns en viss sanning i det då brist på vitamin A kan ge sig sämre mörkerseende, och morötter är rikt med det så du kan få tillbaka ditt normala mörkerseende.
Men i själva verket kommer detta från andra världskriget. Brittiska flygplan hade precis börjat få radar och var under en tid överlägsna tyskarnas plan. Men för att inte avslöja sitt tekniska försprång spred man lögnen att piloterna kunde se bra i mörkret tack vare att dom åt så många morötter.
Snacka om lyckad missinformationskampanj när vi 80 år senare fortfarande glatt sprider lögnen. :)
Mvh // Johan
Fast det är ju inte en lögn, eftersom A-vitaminen i morötterna är bra för mörkerseendet! Det är tvärtom en sanning, som utnyttjades och överdrevs under andra världskriget.
Däremot stämmer det att hela vår värld är uppbyggd av "kollektiva sanningar" som alla tar för givna och ingen längre funderar över. Före andra världskriget fanns t.ex. ett antal "sanningar" som nu känns helt förlegade. Men de har utbytts mot nya "sanningar" som säkert kommer kännas lika förlegade om ytterligare ett sekel.
Det tråkigaste är att alla bara följer med strömmen, inga funderar över om de verkligen är sanna, eller bara speglar tidens anda. Eller så vågar de inte. Själv gör jag allt jag kan för att inte fastna i den fällan.
#1: Nej du får inte bättre mörkerseende. Du får tillbaka att försämrat mörkerseende. Alltså, du kommer aldrig ha 150 % mörkerseende av att äta kopiösa mängder morötter.
Mvh // Johan
Här är några fler klassiker:
- Kramp om man badar efter att man har ätit
- Coca Cola fräter upp en tand på några dagar
- Lättmargarin innehåller plastkulor
Coca Cola-grejen minns jag att jag testade som barn med en mjölktand för att jag inte trodde på det. Kan säga att det inte hände ett dugg förutom att tanden blev brunare. Tror den låg där ett par månader.
Mvh // Johan
Skulle vara intressant och höra vad andra säger. Jag avråder fortfarande mina barn från att bada direkt efter en stor måltid. Och mina barn lärde sig om Coca Cola-experimentet genom skolan helt nyligen.
Påminner om debatten runt vitamintillskotten, speciellt C-vitamin. Det har ju gått fram och tillbaka mellan bra och dåligt i decennier. Mina föräldrar gav mig alltid vitamintillskott. Och sen för några år sedan blev det helt plötsligt dåligt, och unga vuxna skrev argt på Twitter att de "förbannade sina föräldrar" för att de förstört deras liv med vitamintillskott. Men själv fortsätter vi lugnt med dem.
#4: Har du någonsin hört om en faktiskt drunkningsolycka som man kunde koppla direkt till måltid mindre än 30 minuter före bad?
Min gissning är att detta från början kommer från att föräldrar ville att barnen skulle sitta still och äta i lugn och ro istället för att äta tre tuggor och sedan springa i och bada igen.
Mvh // Johan
#5: Det finns ju helt klart kosttillskott som är mer viktiga än andra och som är svårare att få i sig utan hjälp. D-vitaminbrist kan ju få seriösa konsekvenser, liksom att äta alldeles för mycket D-vitamin. Finns fler exempel.
Men skulle jag generalisera skulle jag gissa att folk skulle må bättre av att äta lite bättre och ta en extra promenad istället för att lägga pengar på kosttillskott.
Mvh // Johan
Vad skulle hända om man badar strax efter att ha ätit? Jag har aldrig hört något om det, bara att man inte ska bada😉
Det här med kosttillskott har varierat genom åren. Jag minns när jag jobbade i hälsokostbutik på 80-talet då var E-vitamin den stora "räddningen"
/Maria
#8: Du skulle få kramp i magen, inte kunna simma ordentligt och drunkna.
Mvh // Johan
#8 Haha ja man undrar ju vad allting kommer ifrån. Hur det uppstod så att säga.
Det där med att få barnen att varva ner låter ju som en rimlig förklaring.
/Maria
En radda myter finns i trådar på OF, badandet tas upp lite grann i inlägg 3
https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussion/1464740/fler-myter-i-nutid…
Sommarmyter, bl.a. badandet:
https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussion/1378828/sommarmyter
10 vanliga myter:
https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussion/1383763/tio-vanliga-myter…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Angående morötter och synen är det inte alls helt ute i det blå. Vi behöver A-vitamin för synen, morötter innehåller betakaroten som är förstadiet till A-vitamin. Nu är inte morötter det allena saliggörande, det förstår säkert alla, men det är inte fel att A-vitamin behövs och är bra i den formen..
https://www.sankterik.se/sv-se/patient/om-ogat/vanliga-fragor
Frågan är om inte det där med det brittiska flygvapnet som #0 refererar till i sig självt är en myt. Jag har hört exakt samma sak om blåbär. Detta kanske är ännu en historia som är bättre i backspegeln än den var just då. Skulle en skröna om blåbär/morötter, vilket man väljer att tro på, ha lurat tyskarna att inte upptäcka radarn? Nja …
#12: Främsta syftet var nog snarare att lura den egna befolkningen så att dom inte av misstag kunde läcka något.
Dom höll på med otroligt mycket spännande disinformation. Självaste James Bond-författaren jobbade på en myndighet med just det. :)
En annan underhållande historia tycker jag är när USA testade jetmotorer i sina plan över militärbasen vid Area 51. Detta var första gångerna som flygplan flög utan propeller.
För att dölja det hade piloterna ap-masker ovanpå dina hjälmar och uniformer.
När vanliga piloter sedan gick till baren eller var man nu sågs och berättade att man sett en apa flyga ett propellerlöst plan trodde alla att han var fullständigt galen.
Mvh // Johan
#13 Det låter i alla fall mer som en bra historia som nästan blivit sanning. :-) Om den egna befolkningen var medveten om att det fanns utrustning som kunde leda till framgång så tror jag för det första att även tyskarna var fullt medvetna om den samt att eventuella uppgifter om morötter/blåbär/whatever i kosten inte kunde förvilla någon på allvar. Inte någon som hade intresse av ett avslöjande i alla fall.
De fantasifulla uppgifterna om Area51 har jag däremot hört om och det låter som typiskt amerikanskt, alltså kan det säkert stämma. :-)
#14: kommer från piloter som jobbade med testpiloter under 40- och 50-talet. Jag läste om det i en bok som handlar om vad som faktiskt hände/händer vid Area 51, snarare än historier om aliens. Alltså test och utveckling av flygplan, radar och atombomber.
Återigen ganska praktiskt att folk är upptagna med att leta efter aliens när man vill dölja något helt annat.
Mvh // Johan
#15 Det kan mycket väl stämma, jag har hört liknande från tillförlitligt håll.