Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketter: miljöväderlekväderfenomenklimat
Läst 213 ggr
Magi-cat
4

Översvämningskatastrofen i Europa

2021, en av de värsta naturkatastroferna i modern tid har drabbat Tyskland, Belgien och Nederländerna. (Hittills 😢)

I länken finns fullkomligt hjärtskärande bilder, som det lilla barnet som städer upp i röran. Det här är här och nu, i Europa, väldigt nära. Och det kommer att bli vanligare, vår får "vänja oss" säger experterna.
Hur ska man kunna "vänja sig"? Det står väl klart att tiden snart inte är på vår sida längre, vi måste göra något, nu. Det är inte "långt borta" längre, det går inte att blunda. Det blir inget "som vanligt" igen.

https://svenska.yle.fi/a/7-10003472

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
3

Det är så hemskt! Flera vänner har drabbats hårt av detta och min fars hus finns troligen inte kvar längre. Det är mycket hög tid att vi alla kavlar upp ärmarna och gör vad vi kan för miljön! ALLA, du, jag, grannar, vänner, stadsbor, landsbor, ALLA måste göra mer för att rädda vårt gemensamma hem, jorden!

/Désirée

Magi-cat
3

#1 Men oh så hemskt! 😢💗🤗

"ALLA måste göra mer för att rädda vårt gemensamma hem, jorden!"

Kan bara hålla med, med emfas. 🌍💙💚 Vi har ara ett jordklot. Det som händer på ett ställe påverkar ett annat. Det är inte något som händer "långt borta" längre, utan här och nu.

Pyttelite
0

Översvämningar i dessa regioner är inte ovanliga och har knappast med klimatförändringar att göra.

Nu gick det verkligen illa men det finns många tråkiga sammanträffanden som påverkat till detta.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Magi-cat
2

Översvämningarna sprider sig österut och nu är även Österrike drabbat.

På en del håll är det undantagstillstånd och antalet omkomna stiger. 😢

Det kommer att ta lång tid att reparera skadorna. Och vad kan man göra för att vara bättre förberedd i framtiden, är nu en av många frågor man ställer sig.

https://svenska.yle.fi/a/7-10003462

Dödssiffrorna stiger i Tyskland och Belgien efter de värsta översvämningarna på flera årtionden. I enbart Tyskland har 108 personer omkommit. Dessutom saknas fortfarande många människor. Också Nederländerna, Luxemburg och Schweiz har drabbats.
Magi-cat
2

"Tsunami" i Tyskland. Så fort det går …På några få katastrofala minuter raseras allt.

"– Förra söndagen satt vi här och pratade, drack kaffe och åt kaka".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jzKqwz/tsunami-chockade-ahrweiler--minst-110-har-dott-i-vindistriktet

BAD NEUENAHR-AHRWEILER/ERFTSTADT/EUSKIRCHEN. En ”tsunami” drog in över staden Bad-Neuenahr-Ahrweiler inom loppet av minuter, beskriver Marco Senscheid, 27. Långt ifrån alla hann fly. Minst 110 personer har dött i området. – I går hittade de en död kropp ett par hus bort. Det var en äldre dam.
Lussan20
3

Så fort går det, marken är för torr och det kan hända här också. Tror det var 89, vi reste i Skåne och Småland. Helt plötsligt var vägarna runt Värnamo bortspolade och jag minns att det var första gången vi såg något liknande, det var glesare med år emellan sådant. Men nu blir allt tätare pga klimatförändringarna. Vindarna i atmosfären ändrar riktning vilket ger dessa stopp så värmen stannar längre och översvämningarna större.
Vill man blunda så gör man det, men vi skulle kunna bromsa hastigheten nu om alla hjälptes åt…Mvh/WL

Magi-cat
2

Kommer det att kunna hända här (eller i Finland, som artikeln handlar om)?

Osannolikt, säger experten, men han låter inte helt säker och håller med om att något måste göras.

https://svenska.yle.fi/a/7-10003519

Är det verkligen så osannolikt om flera faktorer plus oturen verkar samtidigt?
Jag kommer ihåg för några år sedan, just i Finland, en oansenlig liten å som flyter genom ett alldeles vanligt samhälle i det flacka landskapet. Det blev skyfall och den lilla ån som man knappt lägger märke till annars svämmade över och många hus fick in vatten och det blev ansenliga skador. Det var då, men om det blir än värre?

Magi-cat
2

Aftonbladet på plats i tyska drabbade Erftstadt-Blessem.
[Urskog]
4

Ja vad säger man, det finns inga ord som kan uttrycka det här samtidigt vill man säga så mycket men ord räcker inte till för den situationen dom här människorna befinner sig i den är omöjlig att sätta sig in i om man inte själv är på platz mitt i all förödelse. Det är så tragiskt så orden räcker inte till 😢

#3 Översvämningar i dessa regioner är inte ovanliga och har knappast med klimatförändringar att göra.

Om det inte har att göra med klimatförändringar vad har det då att göra med ? här är forskare med flera överens om att den globala uppvärmningen bidrar till kraftfullare energi i atmosfären som i sin tur gör att väder blir allt mer extrema världen över även i länder som normalt har det ganska så lugnt.

Nu gick det verkligen illa men det finns många tråkiga sammanträffanden som påverkat till detta.

Det gick för jäkligt illa skulle jag vilja säga men vilka är dom många tråkiga sammanträffanden som påverkat till detta om det inte är klimatet ?

Pyttelite
0

#9: Nej det har inte med klimatförändringar att göra.

Besöker du regionerna kring Rhens bifloder så hittar du hissnande markering på väggarna dit vattnet nått under de senaste hundra åren.

Det finns numera vallar och annat skydd för att man vet att översvämningar kommer.

Dammar och reglering av dessa floder är vanliga.

Ahr är vanligtvis en liten biflod som mer är känd för sina röda viner än svallande vågor.

Just denna gång kom regnet från Eifel och det gjorde det värre men även i Ahr har det varit översvämningar över tid men ju längre tid det går glömmer man.

Vad har du för bevis att återkommande översvämningar över lång tid beror på klimatförändringar?

• Redigerat 2021-07-20 19:01 av Pyttelite
Pyttelite
0

I Europa finns det mängder med statliga vädertjänster som rapporterar vattenståndet i respektive flod.

De finns inte för att det är stundande klimatförändringar utan för att översvämningar är vanligt förekommande i vissa trakter.

Här ser du några exempel:

https://www.hochwasserzentralen.de/

https://www.hochwasser-rlp.de/

https://www.hydrodaten.admin.ch/de

https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterdata-en-waterberichtgeving/waterbericht/rijn-maas

Aktuelle Hochwasserlage in Deutschland und Verweise zu den Hochwasser-Zentralen in Deutschland und den Nachbarl�ndern.
  • Redigerat 2021-07-20 19:31 av Pyttelite
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2

Allting hänger samman och stora skeenden är alltid mångfaktoriella men att på något kringelikrokigt sätt bortse från klimatförändringens roll blir helt bakvänt.

https://ec.europa.eu/clima/change/consequences_sv

Extremt väder kommer att bli allt vanligare i Europa.

"Det finns ett europeiskt forskningssamarbete som heter World Weather Attribution som gör den här sortens analyser och de har redan slagit fast att den senaste tiden värmeböljor och bränder som vi sett i nordvästra Kanada inte skulle ha kunnat inträffa utan en pågående global uppvärmning."

https://sverigesradio.se/artikel/kristola-extremt-vader-kommer-bli-vanligare-i-europa

Det finns hur mycket länkar som helst att ta fram i den frågan om man vill roa sig med det, men jag tror vi nöjer oss här, då inga seriösa forskare eller experter vill frånkoppla klimatförändringarna från dessa och liknande katastrofer.

Pyttelite
0

#13: Det är möjligt men dessa översvämningar har funnits i hundratals år - låter som en konspirationsteori det du skriver.

Idag har man större medel att kontroller och styra över konsekvenserna men inte alltid.

• Redigerat 2021-07-20 19:51 av Pyttelite
Pyttelite
0

Är det klimatförändringar som orsakar översvämningarna? Eller orsakas det av fler nybyggda hus i riskzonerna och floder som förvandlats till smala kanaler?  Vid sidan om det akuta räddningsarbetet diskuteras nu detta i de drabbade länderna.
  • Redigerat 2021-07-20 19:57 av Pyttelite
Magi-cat
2

#14 Konspirationsteori??!! Nej vet du vad ….

Det ät verkligen att förringa det som händer här och nu!

• Redigerat 2021-07-20 20:47 av Magi-cat
Pyttelite
0

#16: Nej det är det inte. Jag har visat på vilka kontrollpunkter det finns idag i Europa.

De finns inte där för en kommande klimatkrasch utan för att erfarenheten visat vilka risker det finns och att dessa kontrollpunkter finns.

Jag utgår ifrån att du besökt Mosel, Rehn och Ahr och att du har kunskap om förhållandena där eftersom du kan uttala dig så kategoriskt.

DesK
2

Att påstå att det skulle vara en konspirationsteori att vi har klimatförändringar beroende på vår dåliga hantering av miljön är väl magstarkt och okunnigt! Visst har det alltid förekommit översvämningar på många håll i Tyskland, men så här illa och utbrett är det sällan eller aldrig. Jag har kontakt med några som har drabbats i Tyskland och Belgien och såväl de drabbade som div hjälporganisation och vädermänniskor m fl är överens om att det beror till stor del på klimatförändringarna att det blir så här illa.

/Désirée

Magi-cat
2

#18 Tack DesK, belysande och bra sagt! 🌏💚

.

Och det får bli sista ordet i just den sidodiskussionen. Situationen är oerhört allvarlig och det är den vi ska fokusera på.

Pyttelite
0

#18: Fast hur kan de säga att de vet att översvämningarna beror på klimatförändringar?

Hur kan hjälporganisationer vara så säkra på meteorologi?

Varför är dessa områden välbevakade för högvatten och dessutom har man jobbat med att få bort de värsta riskerna.

Det var ju tur att man gjort så mycket besvär tidigare då alldeles i onödan.

Orsaken denna gång var att regnet föll olyckligt så små floder som Ahr som vanligtvis kan ses som en bäck blev överlastade och man hade inga skydd där för att det var ett tag sedan man hade stora översvämningar just där.

• Redigerat 2021-07-21 18:30 av Pyttelite
Magi-cat
2

Tyvärr, det lär bli fler rekord och extremväder som skyfall och översvämningar.

"Rekordvärme, kraftiga skyfall, katastrofala översvämningar, rasande bränder och en ihållande torka.

Enligt forskare beror extremvädret på klimatförändringar.

– Den här typen av händelser blir allt mer vanliga, säger klimatexperten Georgia Destouni."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QxBMd4/tre-experter-om-extremvadret-kommer-se-fler-rekord

Nu måste man börja förbereda sig och helst förhindra katastrofer.

Rekordvärme, kraftiga skyfall, katastrofala översvämningar, rasande bränder och en ihållande torka. Enligt forskare beror extremvädret på klimatförändringar. – Den här typen av händelser blir allt mer vanliga, säger klimatexperten Georgia Destouni.
Magi-cat
2

Vad vi gör de närmaste åren kommer att vara avgörande för mänsklighetens framtid, menar Johan Rockström m.fl. i en ny (inte särskilt uppmuntrande) rapport.

"I den nya studie som The Guardian har tagit del av har 16 av de 31 planetära livstecken som forskarna tittat på – alltså mer än hälften – slagit nya oroande rekord. Det rör alltifrån koncentrationen av växthusgas i atmosfären, ismassa och havsuppvärmning.

– Bevisen för att vi närmar oss eller redan har passerat en ”tipping point” kopplade till viktiga delar av jordens system växer, säger William Ripple, ekologist vid Oregon State University som är medförfattare till studien."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GQ9AMJ/forskarnas-klimatlarm-snart-for-sent-att-vanda

Jorden närmar sig nu ett läge där effekterna på klimatet snart kommer att vara oåterkalleliga. Det visar en ny studie som The Guardian rapporterar om. – Bevisen för att vi närmar oss eller redan har passerat en ”tipping point” kopplade till viktiga delar av jordens system växer, säger William Ripple, en av författarna till studien.
Pyttelite
0

#22: Knappas - om du åker till Tyskland och besöker dess floder ser du varför.

Magi-cat
2

#23 Jag vet du har dina åsikter i frågan. Forskarna har fakta.

Pyttelite
0

#24: Det är inte vad jag tycker utan hur det faktiskt är.

Har du och forskarna överhuvudtaget varit på plats?

Vad är det för statistik de har tagit del av?

Magi-cat
2

Det blir värre, men finns hopp, säger klimatforskaren. (Uttrycket "sitta i samma båt, har väl sällan passat bättre …)

"– Vi sitter alla i samma båt och jag hoppas att det kommer en lärdom ur den här extrema sommaren, säger han till TT."

edit: Glömde visst länken. Det finns på flera ställen, tror det var den här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aWnAo7/rockstrom-det-blir-varre-men-ar-inte-kort

Extremvädren är redan över oss – och blir ännu vanligare framöver, varnar klimatforskaren Johan Rockström. – Vi sitter alla i samma båt och jag hoppas att det kommer en lärdom ur den här extrema sommaren, säger han till TT.
  • Redigerat 2021-07-29 17:38 av Magi-cat
Pyttelite
0

#26: Ja du den forskare kan trolla han. Har läst i ngt magasin om tidigare översvämningar eller vad har hänt?

Om du syftade på J Rockström så svarade han bestämt under ett besök i Tyskland .

Kanske gräver agronomen efter fakta.

• Redigerat 2021-07-29 13:15 av Pyttelite
Pyttelite
0

Ta gärna till dig Lennart Bengtssons erfarenheter. Han jobbar iallafall med klimat forskning på riktigt.

https://naringslivets-medieinstitut.se/ar-klimatjournalsitiken-aktivistisk/

Är klimatjournalistiken aktivistisk? Frågan har varit ämne för två av Publicistklubbens paneldebatter de senaste två åren, och svaret på frågan var i båda fallen – NEJ. Men Sveriges kanske mest meriterade klimatforskare har en annan bild.