Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturmiljöväderlek
Läst 550 ggr
Magi-cat
7

Extremvärme - över 40 grader

I USA har det varit värmerekord med över 40 grader på sin ställen - det varmaste någonsin.
Det är inte bra för vare sig människor, djur eller natur. Tyvärr blir det allt vanligare i och med klimatförändringarna, beroende på människans aktivitet. Det är ökningen av koldioxid och andra växthusgaser (pga förbränning) som ger upphov till klimatförändringarna.
Sedan industrialiseringen har koldioxidutsläppen gått från nästan ingenting till 40 miljarder ton - per år. (källa: Naturskyddsföreningen).
En del säger att det är naturliga variationer, inte människans aktivitet, men hur skulle det INTE påverka?

Värmen gör också att det blir mer skogsbränder, som en ond cirkel.

"Vi får vänja oss", sägs det, men hur ska vi kunna göra det?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kR4KyX/rekordhoga-temperaturer-i-vastra-usa--invanare-behovde-soka-skydd

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vanliga-fragor-om-klimatforandringarna/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I helgen flydde invånare i Portland, USA, till kylcenter. Utomhustemperaturen steg till över 42 grader. Det är den varmaste dagen i Portlands historia.
johan
6

Hur så många fortfarande antingen inte tror på klimatförändringar eller tror att det sker, men att inte mänsklig aktivitet påverkat är för mig helt obegripligt.

Skulle vara en sjuhelvetes slump att co2-nivåerna börja öka i nästan vertikal takt samtidigt som människan började öka utsläpp exponentiellt.

Mvh // Johan

Loris M
4

#1: Tycker också att det är obegripligt.

I västra Kanada uppmäts nu temperaturer på ca 47 grader.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-57634700

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Lytton in British Columbia breaks an 84-year-old record, as the US Pacific north-west also sizzles.
Magi-cat
4

#2 Oj, det börjar bli för mycket. 🔥😿 Det är skadligt för människor för att inte tala om djur och natur som inte kan gå in i luftkonditionerade rum …

Magi-cat
4

Bränder rasar i kanadensiska provinsen British Columbia. Staden Lytton som nyligen noterade värmerekordet 49,6 grader står nu i lågor. Alla invånare har evakuerats. – Jag är glad att jag kom ut ur stan med livet i behåll, säger stadens borgmästare Jan Polderman till BBC.
Loris M
3

Så hemskt! 😥

johan
4

Hundratals döda pga av värmen nu. Och precis som så mycket drabbar det dom svagaste och fattigaste värst.

Mvh // Johan

Sabah
2

Så fruktansvärt!! 😢

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2

Tusentals havslevande varelser såsom musslor och sjöstjärnor har hittats döda av hettan i Vancouver, Kanada. Bokstavligen kokta. 😢

https://www.sciencealert.com/canada-s-sea-got-so-boiling-it-cooked-thousands-of-shellfish-and-starfish-alive?fbclid=IwAR28UxUZx3-mCviWUgERqnlgq9C3P5LVWm6VcujGLyMKzQT2okOaN_JocPw

Tens of thousands of clams, mussels, sea stars, and snails were found boiled to death in a Vancouver, Canada, beach during the country's record-breaking heat wave.
Sabah
1

#8: 😰

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
3

Stora fönster vill alla ha, stort, ljust och öppet. Men extremvärmen visar på orimligheter i byggandet och vi kommer att behöva modifiera byggstilen efter klimatförändringarna. (Bäst vore ju att göra något åt själva orsaken förstås, helst igår …)

Program från Finland, även där är det ovanligt varmt denna sommar.

https://arenan.yle.fi/audio/1-50892248

Stora fönster och brist på taköverhäng är saker som lett till att många av våra hus idag inte är anpassade för det allt varmare klimatet. Vi behöver ställa högre krav både som konsumenter och företagare och politikerna måste satsa mera på att beakta värmen i stadsplaneringen, säger arkitekterna Anders Adlecreutz och Ulla Nykter. Jasmine Urwäder är reporter.
Magi-cat
3

EN MILJARD musslor och annat maritimt liv har dörr av hettan i Kanada. 😭😭

Musslor klarar sol bra, men inte hetta.
Det är nu inte "bara" synd om musslorna, utan allt hänger ihop. Eftersom de hjälper till att filtrera vattnet finns det risk för sämre vattenkvalitet.
Eftersom man väntar att värmeböljorna kommer att återkomma, finns det stor risk för långtgående konsekvenser.

https://svenska.yle.fi/a/7-10003210

Sabah
1

Ajajaj😰

💖🧡💛💚💙💜

Loris M
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På tal om klimatförnekare…. tragikomik från Wisti.

Magi-cat
2

Bra humor med udd …

Magi-cat
4

En ofattbar katastrof 😢

"– Det var katastrof. Det finns en stor musselbädd som täcker nästan hela kusten och nästan alla djuren hade dött."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/musslor-kokade-till-dods-i-varmeboljan?fbclid=IwAR3geilNOf0o8kYwWq8r8L6EgKG7cF-v1cpiPAa2yyTyJaXfv8qb0EgIY0A

Musslor och andra djur längs kusterna i västra Kanada har dött i drivor i den extrema värmeböljan. – Det som oroar mig är att om vi börjar få värmeböljor som den här vart tionde år i stället för vart tusende, säger Brian Helmuth, professor i marinbiologi.
Loris M
4

Det här är bara början tyvärr. 😢

Magi-cat
4

Det är just det. 😢😢😢

Magi-cat
3

Nya värmerekord och jättebränder i USA. 😭😭Här filmade från rymden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k3vBWA/2-000-evakuerade-efter-jattebranden

Omkring 2 000 personer har tvingats lämna sina hem till följd av den omfattande Bootlegbranden i Oregon i USA. Det är den största av omkring 70 skogsbränder som rasar i landet just nu.
Magi-cat
4

I Oregon brinner ett område större än New York City. 😢

Det är extremt varmt i Oregon och Kalifornien bl.a. Heta vindar på över 14 sekundmeter gör inte saken bättre.

https://svenska.yle.fi/a/7-10003513

Bränderna fortsätter sprida sig, trots arbete av brandmän.
Magi-cat
3

Extrem torka i USA och vattenbristen är på många håll akut. 😢
Skogsbränder och Eldtornados fortsätter att grassera.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WqyKnk/chockbilderna-fran-usa-torkan-slar-rekord

Hur ska det bli, hur ska detta gå? Det går inte!

Lake Oroville i Kalifornien har krympt kraftigt i takt med att torkan i västra USA blivit allt mer extrem. I torkans spår rasar 80 skogsbränder i landet. Flera vattendrag har torkat ut och bönder måste sälja sin mark när skördar uteblivit. Nästan varje vrå i sju delstater har drabbats av torkan.
Magi-cat
3

Det är inte "bara" bränderna, röken sprider sig över stora delar av USA och syns tydligt från rymden. Luften blir ännu mer full av föroreningar.

https://www.space.com/wildfire-smoke-satellite-images-us-canada?utm_source=notification

NASA has released striking satellite images of wildfire smoke clouds covering vast swaths of the U.S., from the West Coast all the way to the Atlantic Ocean.
DesK
2

Fullkomligt obegripligt att det ännu finns någon som tror att alla dessa klimatförändringar inte beror på hur vi behandlar planeten jorden.

/Désirée

Pyttelite
0

När det gäller dessa värmerekord så är det de högsta värdena på 80 år och det ät en eller ett par grader som har slagits.

Det innebär att dessa områden i tex USA alltid haft både bränder och värme i en massa regioner.

Vad som skiljer idag är att man dels byggt så att de naturliga bränderna blir större och omfattande och man har också låtit folk bo i områden som är mkt heta på somrarna.

Jag vet faktiskt inte om det beror på ngn klimatkris.

Här är statistik för Kanada. Tidigare var rekordet på 45++ och från 30-talet. Man kan också lägga till att dagens mätningar troligen är effektiva och sker på fler ställen än på 30-talet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_extreme_temperatures_in_Canada

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2021-07-24 22:07 av Pyttelite
Pyttelite
0

Bara som en liten blänkare.

Värmeböljan 1936 skördade 1180 liv i Kanada och året därpå, 1937 kom värmerekordet som nu slagits 2021.

Kanske är det tecken på mer naturliga fluktuationer?

https://www.cbc.ca/news/canada/dealing-with-extreme-heat-1.790065

A look at heat waves and extreme hot weather and how to cope with the heat.
Magi-cat
4

Pyttelite, du får nog rätta forskarna som menar att klimatförändringarna kan ha en betydelse i det hela. Det här forumet är det inte många som läser och har de fel måste de ju få veta det.

Pyttelite
0

#25: Nu är det så att klimatfrågan är viktig för det ligger mycket pengar i den.

Det är något som berör alla men vill du inte istället att jag ska frisera verkligheten så värmeböljorna på 30-talet försvann.

Det finns fortfarande människor som var med då men de blir färre och färre.

Både du och jag vet att klimatforskningen baserar sig på en väldigt massa antaganden som man kan tolka lite hur som helst.

Klimat handlar ofta om väder, inte sant?

Tycker du att väderprognoserna stämmer till hundra procent?

Fundera över träffsäkerheten på prognoser i närtid och fundera på hur de kan ha större noggrannhet när de talar om längre perioder och vad väderförändringarna beror på.

En avslutande mening om forskning. Som du säkert vet har även forskarna olika åsikter i frågan så jag behöver inte meddela dom att det finns andra naturliga orsaker till värmeböljor i Kanada.

Bra va! 🤗

• Redigerat 2021-07-25 09:17 av Pyttelite
Magi-cat
4

#26 Nu trasslar du in dig. Forskarna är fullt på det klara med att det är skillnad på klimat och väder. Behöver du reda ut det med dem, så gör det för all del.

Forskarna är i stort sett ense om människans inverkan på klimatet och klimatets inverkan på extremhändelserna. Det som skiljer sig åt är tidsaspekten och när det kan ske en tipping point.
Detta är stora perspektiv och allt vet vi inte. (Som väl är, kanske) Det är en fråga om liv och död och att sväva på målet om de här frågorna med en massa "det var minsann väderkatastrofer förr" är förödande.

Åsikter är en sak, fakta är en.

Pyttelite
0

#27: Nej det är inte skillnad på klimat och väder.

Det handlar i grund om matematiska beräkningar och simuleringsmodeller allt annat är bara åsikter.

Men nu talade vi om värmeböljan i Kanada som var verklig för 80-år sedan också.

Rent statistiskt finns det knappast några bevis för att dagens värmeböljor har med ngn klimatförändring att göra utan ingår i de normala fluktuationerna.

Som du kan förklara genom meteorologiska händelser.

Däremot blir det olika konsekvenser beroende på människors agerande t ex att man väljer att bygga städer i dessa områden.

Nu var det ju faktiskt så att många fler dog av värmen på 30-talet än vad som dog i åtets Värmebölja så nått rätt har man väl gjort sedan dess.

Att det varit Värmebölja i Kanada bevisar inte eventuella klimatförändringar.

johan
5

#28: Jo det är skillnad på klimat och väder. Vad får dig att tro att det är samma sak?

Värmeböljor, torka, översvämningar är inget nytt. Men hur frekvent dom kommer och hur extrema dom blir verkar bli allt värre.

Självklart kan vi hantera värme bättre nu när vi enklare kan skapa kyla inomhus. Och läkekonst i allmänhet är så mycket bättre nu.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#29: Det handlar om termodynamik och stora matematiska beräkningar i båda fallen och det hänger ihop beräkningsmässigt.

Sedan kan människan styra över konsekvensen men det har inte med klimatförändringar att göra.

Det kan omöjligen vara ett bevis för klimatförändringar att något händer lite då och då.

Pyttelite
0

Här har du grunden i klimatforskning :

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Numerical_weather_prediction

johan
5

Fast ”väder” är ju en ögonblicksbild. Klimat är över lång tid. Klart dom hänger ihop, men det går ju inte att påstå att det är samma sak.

Att det regnar säger inget om klimatet. Klimatet säger inget om vad det blir för väder i morgon på en viss plats.

Jag hade nog sagt att klimat är ett snitt av vädret under många års tid över ett stort område.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#32: Det handlar om simuleringar med väldigt stora data.

Jag är ledsen men det är så det fungerar - läs gärna länken och titta på rapporter i klimatforskning.

Det handlar om cfd-analyser och part. diffar oavsett om det är morgondagens väder eller över tid.

Pyttelite
0

Här har du information från SMHI eftersom mina kunskaper inte anses dugliga. 😊

Observera att det fortfarande handlar om modeller och att modellerna kan fokusera på olika saker och de kan dessutom vara uppåt väggarna fel.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/klimatmodeller-och-scenarier/hur-fungerar-en-klimatmodell-1.470

Hur fungerar en klimatmodell? | SMHIclose-outline-24x24hamburger-menu-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24close-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24chevron-right-outline-24x24chevron-right-outline-24x24chevron-right-outline-24x24chevron-right-outline-24x24
När man studerar klimatet i framtiden är man helt hänvisad till beräkningar. För ett klimat som förändras räcker det inte med statistik över det som varit. Klimatmodeller är istället det redskap som finns utvecklat för sådana studier. Dessa modell...
johan
4

Fast det är väl inte vad modellerna gör och hur dom fungerar som var frågan? Eller har jag missuppfattat nåt? Trodde frågan var vad skillnaden på klimat och väder är.

Även SMHI, eftersom du inte litade på mig 😜, beskriver det ju på samma sätt som jag gjorde.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/att-berakna-vader-eller-klimat-lika-men-anda-inte-1.5179

https://bolin.su.se/data/skillnanden-mellan-vader-och-klimat/

Mvh // Johan

Att beräkna väder eller klimat - lika men ändå inte | SMHIclose-outline-24x24hamburger-menu-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24chevron-down-outline-24x24start-outline-24x24chevron-down-outline-24x24close-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24start-outline-24x24chevron-right-outline-24x24chevron-right-outline-24x24chevron-right-outline-24x24
En väderprognos förväntas ge svar om tidpunkt och plats för väderhändelser under den tid prognosen gäller. Det rör sig om tidsperspektivet timmar till dagar. När klimatet beräknas förväntas modellerna ge svar på hur vädret beter sig under betydlig...
Pyttelite
0

#35: Det är samma typ av matte bakom och lika osäkra som beräkning för dagens väder kommer modellerna för klimatet att vara om inte osäkrare.

Frågan var om det vi ser i Kanada är tecken på klimatförändringar.

Jag hänvisar till gamla data då tidernas Värmebölja var - jag säger att en Värmebölja gör inte en klimatförändring.

TS svarar att jag inte vet bättre än forskarna.

Jag svarar att forskarna arbetar med modeller som bara är antaganden och som kan ge helt olika resultat.

Varken forskare eller modeller kan med säkerhet säga att årets Värmebölja är ett resultat av pågående klimatförändringar.

Jag säger att det är samma grunder man har för att göra meteorologiska beräkningar för vädret som för klimat vilket är sant plus att man kan skruva på parametrar för att få fram det man vill få fram beroende på indata.

• Redigerat 2021-07-25 14:01 av Pyttelite
johan
4

Ok. Ja där håller jag med dig.

Fast det har iofs också visat sig att klimatmodeller som gjordes på 70-talet har visat sig stämma väldigt väl nu när vi har data och kan validera deras projiceringar.

Så att vifta bort klimatförändringar, mänsklig aktivitets roll och vår förmåga att beräkna hur det sannolikt kommer att bli vid olika scenarion är nog mycket farligt.

Liksom att koppla varje enskild obehaglig väderhändelse till klimatförändringar.

För mig handlar det om att se trender. T ex om extrema fenomen sker oftare, blir värre än dom brukar, kommer tidigare på säsongen, pågår längre, etc.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#37: Exakt och bara för att man ser extremvädren behöver man inte överreagera.

Det ligger mycket pengar i ”klimatrörelsen” på gott och ont så man får försöka kryssa mellan grynnorna.

johan
5

Det ligger fruktansvärda pengar i att bevara status quo också. Kolla hur mycket pengar olje-lobbyn lägger varje år, samt hur mycket subventioner dom får.

Säger absolut inte att det inte finns opportunister i den gröna industrin, men jag tror nog att oljeindustrin har ännu mer att förlora.

Tyvärr tror jag också att det enda sättet en omställning till förnybart kommer ske är av ekonomiska skäl. Nu närmar vi oss brytpunkten när förnybart är billigare än fossilt. Och för nya anläggningar är förnybart ofta redan billigare.

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#39: Det beror nog också i vilket land man befinner sig men absolut finns det pengar att tjäna inom båda inriktningarna absolut.

Och penningens drivkraft ska man inte förneka.

Det är bara mitt motstånd till att tro att bara för att det är normal onormalt så beror det på klimatet.

johan
3

#40: Ja, som alltid gäller det att inte blanda ihop saker. Så riskerar man ofta att späda ut dom verkliga problemen.

Rädslor har en förmåga att göra det gång på gång. Typ varje gång det kommer något nytt.

Mvh // Johan

Magi-cat
2

Skogsbränder i semesterparadiset Antalya.

"Semestern har blivit drabbat eftersom vi inte kan röra oss."

Ja, om det bara vore det …

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/aldijana-fast-pa-hotellet-i-antalya-kan-inte-ens-ga-ut-pa-grund-av-roken?fbclid=IwAR1Ky1nh4D-8tLa3l_eQ29wCrb4LBXdALxPaFoDtILSZbTAuN5C8OT911FM

En stor skogsbrand rasar nära staden Manavgat i provinsen Antalya i Turkiet.
[Urskog]
6

Jag vet inte vad det är som är så svårt att förstå hur klimatförändringarna faktiskt och på riktigt är allvar och påverkar oss.

Även den som inte tror på dom så tänker jag är det verkligen så skadligt att tänka om och försöka att efter bästa förmåga att leva så klimatsmart som man bara kan göra.

Det är inte en enkel sak i dagens samhälle men ack så nödvändig och allt vi kan göra är vårt bästa och tänker alla så ja då kanske vi kan se en förändring om vi alla på vårt eget enkla vis drar det lilla strået till stacken och vi behöver börja någonstans även om det kanske inte under våran livstid räcker men någonstans måste vi börja och gemensamt kämpa 😎

Pyttelite
0

#43: Om det väder vi har ligger inom normals variationer hur vet vi då vad som påverkar?

Du verkar ja den rätta tron så förklara gärna med enkla ord.

[Urskog]
4

Jag behöver inte förklara och nej jag har inte den n rätta tron för tror gör man i kyrkans falska salar däremot är det bara att se och inse att vi har ett klimat som förändras och ingen av oss tar skada av att försöka leva upp till och rätta till.

Pyttelite
0

#45: Hur vet du att det i te är vanliga variationer då?

Hur kan du vara så säker att det beror på miljöfaktorer?

Låter som konspiratoriska idéer.

Hur vet du att de Tyska översvämningarna beror på klimatförändringar när alla som bor i dessa områden vet att översvämningar händer och att man gör allt för att förebygga?

Har du hört talas om mikroklimat och bet du varför man kan odla vin i dessa områden som t ex Mosel. Ahr och Rhen?

johan
3

#46: Nog för att jag håller med dig om att det är dumt att blanda ihop väder, naturkatastrofer och klimatförändringar. Men du kan väl ändå inte mena att du inte förstår att klimatförändringar är påverkade av mänsklig aktivitet?

Mvh // Johan

Pyttelite
0

#47: Det är möjligt men vi har inte alla svar än därför är det två frågor dom inte ska sammanblandas.

Forskningen inom området är inte speciell gammal och det finns så mycket osäkerheter.

Vi ska vara rädd om vår miljö på många sätt men det är mycket som ska vägas samman och vi har inte full koll på alla konsekvenser.

Magi-cat
3

Och ju mer vi förhalar desto värre blir det …
Klimatskepticism leder bara till att inget görs och läget förvärras.

Forskarna är i stora drag överens.

johan
4

#48: Tycker du att det finns något område vi har alla svar om? Det är fortfarande dom som påstår att rökning inte ökar risken för cancer. Var det fel att agera där också?

Surt regn, ozon, asbets, rökning, klimat, bly i bensin är bara några område där man också fördröjde åtgärder för att man påstod att inte alla forskare var överens.

Om man tror att alla behöver vara överens och att man kan vara 100 % säker så har man ju fullständigt missförstått hur vetenskapliga metoder fungerar.

Dessutom undrar jag vad någon har att förlora på att inte använda fossila bränslen som vi vet orsakar drygt 7 miljoner människors död varje år? Alltså, även om det mot alla odds visade sig vara något annat eller inget alls som orsakar klimatförändringar, skulle det ändå vara en förbättring av människors hälsa världen över.

Mvh // Johan

Loris M
3

#50: Exakt! Forskning handlar inte om att vara överens utan att undersöka det man påstår att man undersökt och att kunna belägga det. Och just när det gäller klimatforskning så är det ovanligt många som trots allt är överens om att vårt levnadsätt påverkar klimatet.

Sen att det finns en massa andra saker som också påverkar … det handlar inte om det. Det handlar om vad vi kan göra för att bromsa utvecklingen.

• Redigerat 2021-07-30 20:24 av Loris M
Pyttelite
0

#51: Ja men att det blivit översvämningar i Tyskland har inget med dessa miljöförändringar att göra.

Det är vanlig och så har det varit i hundratals år.

Om man inte ser orsak och verkan vet man inte vad man förändrar men jag antar att ni är experter på de tyska väderförhållandena.

johan
3

#52: Ja tyskt väder är det jag ägnar mig åt på fritiden. ;)

Mvh // Johan

DesK
4

Pyttelite, nu räcker det! Du vill uppenbarligen inte förstå sambandet mellan vårt leverne, klimat och väder. Forskare världen över är överens om att det som sker idag beror, till stor del, på att vi sköter vår planet för dåligt och att vi alla måste skärpa oss och göra kraftansträngningar för att rädda vårt enda hem.

/Désirée

Loris M
3

#52: Jag är verkligen långt ifrån expert inom klimatfrågan och därför litar jag på och lyssnar på klimatforskare. Men däremot har jag hyfsat koll på hur forskning brukar gå till.

• Redigerat 2021-07-30 21:37 av Loris M
[Urskog]
5

#46 Låter som konspiratoriska idéer.

Där tackar jag för mig, konspirationer är det sista jag vill befatta mig med och det är andra gången du kör dom orden i tråden vilket torde betyda att både forskare och klimatexperter är konspiratörer.

Men visst blunda på du för den verklighet vi befinner oss i vilket är ansvarslöst av dig när vi istället borde göra allt vi kan för att bidra till ett bättre klimat. Det är hög tid att öppna ögonen och se vad som sker i världen 👁️ det är vårt jäkla ansvar som människa att hjälpa våran planet 🌍

Usch jag blir så arg på klimatförnekare som inte fattar vad som pågår 😠

[Urskog]
5

Tänkte inte skriva mer i tråden men jag kan inte hålla käften i en så allvarlig fråga där vi alla måste gå samman och göra vårt bästa för att rädda planeten och oavsett man är skeptiker eller ej så är det av högsta allvar och ansvar att vi tar hand om vår jord.

Här en sammanfattning av dom extremväder vi haft 2021.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/torka-oversvamningar-och-storbrander-forsta-halvarets-extremvader

Bränder i Australien, översvämningar i Centraleuropa och temperaturer långt över och under det vanliga är några av de klimatrelaterade företeelser som drabbat världen hittills i år.
Magi-cat
5

Jag tycker också att det räcker i den frågan. Klimatskepticism är det sista vi behöver.
Låt nu tråden handla om det som faktiskt händer.
Det är stora frågor och svåra frågor och sannerligen något som påverkar oss alla, och kommer att göra. Det går fort nu. Men förnekelse leder helt fel.

Pyttelite
0

#58: Jag bor delvis i Tyskland i regionen som blivit drabbad och jag pratar utifrån fakta och mina egna erfarenheter.

Det är mycket svårt att förstå ert agerande men visst kan jag vara tyst och fortsätta på Tyskland iFokus.

Att lita på delar av forskning men inte se det som talar emot den är illa.

Om man inte förstår sambanden kan man heller inte agera men det kommer säkert någon forskare att tala om för er i ett senare läge.

[Urskog]
4

#58 Det är stora frågor och svåra frågor och sannerligen något som påverkar oss alla, och kommer att göra. Det går fort nu. Men förnekelse leder helt fel.

Kan bara nicka instämmande och hoppas att klimatförnekare ändå tänker efter och försöker så gott dom kan att ha ett sunt miljötänk och inte bara skiter i.

Pyttelite dom orden är inte riktade till dig så ta inte åt dig av dom och du skriver längre upp Vi ska vara rädd om vår miljö på många sätt men det är mycket som ska vägas samman och vi har inte full koll på alla konsekvenser. och det är bra att du tänker att vi ska vara rädd om vår miljö på många sätt men en intressant sak du skriver vi har inte full koll på konsekvenser och nej det har vi ännu inte men mer och mer uppenbarar sig den globala uppvärmningen med sina konsekvenser som är förödande för människor, djur och natur.

Jag är från Tyskland men inte från dom drabbade områdena ( kommer från Goslar ) men jag har vart på dom platserna och så här drastiskt omfattande brukar det inte vara så något sker i takt med att vår planet värms upp men låt oss säga att vi har fel och du rätt för oavsett vem som har rätt eller fel så mår vår jord mycket bättre av att vi tar hand om den än att vi försummar den det tror jag vi alla kan vara överens om oavsett vi är klimatskeptiker eller ej 😎

Loris M
3

Har ni läst den nya IPCC-rapporten?

"I dag presenteras FN:s klimatpanel, IPCC, sin stora rapport om den naturvetenskapliga grunden till klimatförändringarna. Det är åtta år sedan den förra släpptes och sen dess har den globala medeltemperaturen stigit med 0,2 grader. Det är idag 1,1 grader varmare jämfört med när den industriella revolutionen startade i mitten av 1700-talet.

IPCC säger nu i sin rapport att bevisen för att olika typer av extremväder är kopplade till mänsklig påverkan har stärkts sedan den senaste rapporten som kom 2013. Det handlar om ökad risk för mer intensiva värmeböljor, skyfall och extrem torka.

”Några av de värmeextremer vi har sett det senaste årtiondet skulle ha varit extremt osannolika om det inte vore för människans påverkan på klimatsystemet.” skriver IPCC."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fn-s-klimatpanel-sa-har-varmt-har-det-inte-varit-pa-100-000-ar

Det finns ett klart samband mellan det senaste årtiondets extremväder och klimatförändringarna slår nu FN:s klimatpanel fast. Jordens medeltemperatur fortsätter att stiga och redan nu är det varmare än vad det har varit på över 100 000 år.
Magi-cat
4

Tack för att du tar upp det!
Har bara snabbkollat.
Alarmerande verkligen.
Man fattar inte hur en del fortfarande lever i förnekelse.

• Redigerat 2021-08-10 21:00 av Magi-cat
[Urskog]
5

Man tappar andan och tack Loris som tar upp det för det här är en verklig situation vi alla är berörda av och bara där borde insikten vara betydligt större att det är ett globalt hot som på riktigt gäller oss alla att i gemenskap kämpa för Moder Jords överlevnad 🌍

[Urskog]
5

Fy f det blir bara värre 😢

Högtrycket Luficer drar vidare mot Spanien.

Myndigheterna varnar för extremhetta – men enligt den brittiske professorn Peter Stott kan det vara en försmak av det nya normala.

– Europa behöver förbereda sig på temperaturer över 50 grader, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5k94w/professor-europa-behover-forbereda-sig-pa-over-50-grader

Högtrycket Luficer drar vidare mot Spanien. Myndigheterna varnar för extremhetta – men enligt den brittiske professorn Peter Stott kan det vara en försmak av det nya normala. – Europa behöver förbereda sig på temperaturer över 50 grader, säger han.
  • Redigerat 2021-08-13 02:34 av [Urskog]
Loris M
3

#64: "Det nya normala" är rätt skrämmande. Jag är rädd att det här är en utveckling som vi inte kan hejda. 😢

Magi-cat
3

Jag är också rädd för det. 😣

DesK
2

Även jag är rädd för det! Jag tänker ta med killarna till Stockholm snart för att besöka Arktis medan isen smälter
https://www.nordiskamuseet.se/arktis

/Désirée

Mitt under polstjärnan. Där meridianerna strålar samman och tidzonerna upphör. Där börjar Arktis, hem åt fyra miljoner människor. I tusentals år har människorna här levt tillsammans med isen. Upplev en utställning om livet i en föränderlig värld Nordiska museets stora hall har gett plats åt livet och förändringarna i Arktis. I utställningen Arktis – medan isen smälter möter du
[Urskog]
4

Jag känner mig inte rädd, har aldrig vart den rädda typen däremot tycker jag inte om orden det nya normala för det inger liksom en acceptans att det här är något vi får finna oss i.

Nu tänker jag inte enbart på klimatet utan så många ofta gånger som dom orden sägs idag det nya normala och istället för att skapa förändring är det som om man finner acceptans med orden det tycker jag inte om.

Jag har fått en inbjudan från en väninna som bor i Aten som vill visa hur det är där och hon flydde ut till en ö där dom har fritidshus med sin båt när brand närmade sig Aten men dom bor på andra sidan och deras hem står kvar men hon vill jag kommer dit för vi har pratat så mycket om det här så hon vill visa mig hur det ser ut på plats.

Jag som tänkt jag ska sluta flyget för att bidra till miljön men jag har tackat ja och åker för jag märker så väl på henne hur viktigt det är att få visa mig från båten hur det ser ut där och ön hon är på är inte drabbat och ligger bra till men aska, rök det har dom och hon är en klimatkämpe så jag känner att jag måste åka men först kolla upp hur det går just nu att resa in i Grekland.

Loris M
2

Gillar inte heller uttrycket "Det nya normala", för det är som du skriver att acceptera läge och ge upp. Känns så hopplöst.

Loris M
3

Läste idag att glaciärer på Kebnekaises sydtopp smält ner så mycket att högsta punkten nu är nordtoppen i stället med sina 2089 m öh. Året 1989 när den som skrev det (i en privat FB-grupp) besteg Kebnekaise var sydtoppen med 2114 m öh högsta punkten.

johan
2

Även glaciärer på Everest dom bevakas för att det är risk att dom rasar.

Mvh // Johan