Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketter: naturblommorvatten
LĂ€st 126 ggr
Magi-cat
2021-06-12 20:00
3

Lotuseffekten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Till vĂ„rt Lexikon 😎)

Lotuseffekten handlar om ett tings förmÄga att hÄlla sig rent.

Lotusbladet har en extrem sÄdan förmÄga, tack vare att bladet Àr tÀckt av ett mycket ojÀmnt vaxskikt, vilket gör att smuts bara fÄr kontakt med en liten del av bladet. NÀr dÄ en vattendroppe rinner pÄ bladet fastnar smutsen lÀttare pÄ vattnet Àn pÄ bladet - och sÄ hÄller sig bladet rent lÀttare.

Det kallas att lotusen har en superhydrofobisk yta.

Effekten har varit observerad lÀnge, men det var inte förrÀn svepelektronmikroskopet kom som man fann förklaringen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lotuseffekt

bild frÄn pixabay.com

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sabah
2021-06-13 07:54
2

Intressant! Har dock aldrig hört begreppet förut.

Smart blomma, de som har sĂ„ stora, platta blad skulle ju annars kunna vara helt höljda av damm och smuts! 🌾🙂

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2021-06-13 07:57
2

#1 Javisst! Naturen Ă€r smart och fantastisk! 🙂đŸŒș🌾🌿

T.o.m. mÀnniskan kan lÀra av den. HÀr för att fÄ sjÀlvrengörande apparater:

https://www.nyteknik.se/innovation/torrt-eller-vatt-med-elektrisk-lotuseffekt-6409169

Lotuseffekten fÄr regnet att rinna av lotusblomman som vattnet pÄ en gÄs. Forskare försöker nu efterlikna effekten för att fÄ sjÀlvrenande ytor och vattentÀta apparater.
Magi-cat
2021-07-05 12:21
1

I boken "den uppfinningsrika planeten" av Fredrik Moberg stÄr det bl.a. om lotuseffekten som ett exempel pÄ hur vi kan hÀrma naturen (biomimikry) för att skapa bra och hÄllbara lösningar.

Med lotuseffekten kan vi tillverka vÀggfÀrg, textilier, billack, takpannor som krÀver mindre miljöskadliga tvÀttmedel eller som i stort sett rengör sig sjÀlva.

Ett tyskt företag har tillverkat en fÀrg med dessa egenskaper som stöter bort damm och smuts och sköljs bort nÀr det regnar.

LÀs gÀrna denna utmÀrkta bok!