Annons:
Etiketternaturblommorvatten
Läst 126 ggr
Magi-cat
2021-06-12 20:00

Lotuseffekten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Till vårt Lexikon 😎)

Lotuseffekten handlar om ett tings förmåga att hålla sig rent.

Lotusbladet har en extrem sådan förmåga, tack vare att bladet är täckt av ett mycket ojämnt vaxskikt, vilket gör att smuts bara får kontakt med en liten del av bladet. När då en vattendroppe rinner på bladet fastnar smutsen lättare på vattnet än på bladet - och så håller sig bladet rent lättare.

Det kallas att lotusen har en superhydrofobisk yta.

Effekten har varit observerad länge, men det var inte förrän svepelektronmikroskopet kom som man fann förklaringen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lotuseffekt

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sabah
2021-06-13 07:54
#1

Intressant! Har dock aldrig hört begreppet förut.

Smart blomma, de som har så stora, platta blad skulle ju annars kunna vara helt höljda av damm och smuts! 🌸🙂


💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2021-06-13 07:57
#2

#1 Javisst! Naturen är smart och fantastisk! 🙂🌺🌸🌿

T.o.m. människan kan lära av den. Här för att få självrengörande apparater:

https://www.nyteknik.se/innovation/torrt-eller-vatt-med-elektrisk-lotuseffekt-6409169


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lotuseffekten får regnet att rinna av lotusblomman som vattnet på en gås. Forskare försöker nu efterlikna effekten för att få självrenande ytor och vattentäta apparater.
Magi-cat
2021-07-05 12:21
#3

I boken "den uppfinningsrika planeten" av Fredrik Moberg står det bl.a. om lotuseffekten som ett exempel på hur vi kan härma naturen (biomimikry) för att skapa bra och hållbara lösningar.

Med lotuseffekten kan vi tillverka väggfärg, textilier, billack, takpannor som kräver mindre miljöskadliga tvättmedel eller som i stort sett rengör sig själva.

Ett tyskt företag har tillverkat en färg med dessa egenskaper som stöter bort damm och smuts och sköljs bort när det regnar.

Läs gärna denna utmärkta bok!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: