Hur låter ett spindelnät?
Det är så fascinerande hur olika arter kommunicerar och uppfattar tillvaron på sitt sätt!
Spindlar t.ex., de kommunicerar mycket med vibrationer! Det är svårt för oss att uppfatta och förstå en kommunikation av toner, vibrationer men forskare vid MIT har gjort ett lovvärt försök och skapat för oss hörbar musik av vibrationerna från ett spindelnät!
"Markus J Buehler och hans kollegor skannade spindelväven med laserstrålar. Därefter återskapade de ett virtuellt nät i tre dimensioner. Det virtuella nätet fick motsvarande vibrationsfrekvens som den riktiga spindeltråden har, med skillnaden att det omvandlades till en frekvens det mänskliga örat kan höra. Det blev musik."
Det är nog långt kvar innan vi kan kommunicera med spindlar, men jag tycker tanken är underbar.
Som när spindeln spelar kärlekslåtar - snacka om bra vibrationer! 💞
Lyssna på klippet i länken, ca 1 min!
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-later-musiken-fran-spindelnatet
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det var ju väldigt fascinerande.
/Maria
OMG!
Mvh 🐾
"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ