Tromb i Värmland!
Tromber är inte så jättevanligt på våra breddgrader men idag drabbades Värmland av en Tromb som drog med sig tak, prylar och fällde träd!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9ORWEE/emma-om-tromben-i-grums-sjukaste-jag-varit-med-om
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
En friggebod flög iväg och en person är skadad, tyvärr.
Det måste ha varit ett förskräckligt oväder med åska och Tromb! Var det någon av läsarna som var där?
Se filmklipp:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/ovader-orsakade-ett-flertal-skador-i-grums
Fy sjutton. Det ser ut som om den for precis förbi deras fönster. Rena turen att det inte blev ännu värre. 😱
Här förekommer det tromber lite då och då. Tack och lov brukar de hålla sig över havet och inte gå in över land, så de orsakar oftast inte så stora skador.
Senast jag själv såg någon var för 16 år sedan, och då var det tre stycken på rad. De höll sig utanför Kullaberg och vad jag vet kom de aldrig in över land. Hade de gjort det hade de säkert orsakat stor förödelse.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2 Vilka naturkrafter! 😮
#3: Ja, samtidigt som det var fascinerande att titta på dem så var det lite skrämmande också. Vi var ju flera kilometer därifrån, så de måste ha varit enormt stora på lite närmre håll.
Kunde inte låta bli att tänka på vad som kunde hända om de hade dragit sig in över land. Har dock för mig att de som går över vatten förlorar kraft när de kommer in över land, men de rör sig ju så fort att de säkert hade hunnit rycka upp en hel del träd med rötterna innan de stannade av.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker