Island - med Ragnarök under fötterna
Vi har en tid hört och läst om vulkanutbrott på Island. Det är nu inte alldeles oväntat eller ovanligt. Eller, ja, 800 år sedan var det vulkanen Reykjanes hade utbrott senast. Men det har varit många skalv i området.
För några år sedan var det Eyafjallajökull som hade utbrott och askmolnet som följde på det gjorde att flygtrafiken fick ställas in. Så kan det gå, igen.
Men varför är just Island så utsatt, eller rättare sagt vulkaniskt aktivt?
Här är en bra förklaring och en beskrivande bild hur den atlantiska duken slits i stycken just där:
"Att det råder så livlig vulkanisk aktivitet just på Island beror på öns läge mitt på den så kallade mittatlantiska ryggen. Atlantens “ryggrad” är i princip en 20 000 kilometer lång bergskedja under vattnet, och den klyver Island mitt itu. Man kan säga att Island är en av dess bergstoppar eller “ryggkotor”. Till de andra topparna räknas Azorerna, Ascension, Tristan da Cunha och Jan Mayen"
bild från pixabay.com
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Island är ett otroligt fascinerande land!
Trots att vi idag vet varför och hur de flesta naturfenomenen uppstår där så kan man inte låta bli att förundras.
Jag tänker rätt ofta på hur oerhört mäktigt det måste ha varit för vikingarna när de först kom dit. Inte konstigt att många sagor uppstod här!
Bild på Thingvellir där man tidigare trodde att kontinentalplattorna möttes.
Det är också platsen för det allra första Alltinget. Idag är det en nationalpark och ett av Unescos Världsarv.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 Ja, det är mycket intressant och så helt unikt!
Vacker bild, har du varit där och tagit den själv?
#2: Tack!
Ja, jag var där för några år sedan. Helt klart ett land jag gärna återvänder till!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 Underbart! Dit skulle jag vilja åka också! (Fast inte som vulkanturist! 😀)