Är bilen säker vid åska?
Förr har vi alltid hört att bilen är den säkraste platsen vid åska och att man ska ta skydd i bilen när åskan dundrar och blixtarna korsar skyn.
Men stämmer det? Nej, inte nu längre, tyvärr. Att bilen ansågs säker och skyddande beror på dess hölje av metall och härleds till fysikens Faraday's bur. Spänningen fördelas då ut i "buren", höljet, och människan innanför påverkas inte.
Men problemet är att dagens bilar bara har tunt plåthölje och innehåller så mycket plast att de inte är lika bra åskledare längre.
Det är således säkrare att stanna inne och man rekommenderas inte längre att ta en skyndsam tur ut till bilen när åskan går.
Man ska inte ens köra (fort) när man kör i åskväder, eftersom det vid ett nedslag kan bli en urladdning mellan fälg och mark. Bilen kan också börja brinna.
Dessutom kan blixtens tryckvåg krossa rutorna och elektroniken få fnatt.
Dock är det bättre att vara i bilen än i det fria utomhus, men man ska undvika att röra vid metalldelar i bilen …
källa: Villalivet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/satt-dig-inte-i-bilen-nar-det-askar
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Oj, alla dessa åskdagar vi satt i bilen på landet när jag var liten. Gummistövlar på och ett paket Marie-kex i högsta hugg! 😀
Jaadå, här har också suttits i bilen! 😁
Läskigt det där också att det kan hända saker plötsligt när man kör!
Blir det åsksommar i år? Synd att inte bilen är lika säker som förr!