Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketternaturfenomenillusionerväderfenomen
Läst 355 ggr
Magi-cat
3

Det svävande fartyget - väderfenomen

Bilden på det svävande fartyget i Engelska kanalen ser fejkad ut men är alldeles äkta. Det är en synvilla som beror på ett Väderfenomen som kallas Inversion.
Varmare luft lägger sig ovanpå kallare. Eftersom varm och kall luft sprider ljus olika, uppstår ibland detta ovanliga fenomen!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oA91Lj/illusion-far-skepp-att-flyga-pa-bild

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bilden på lastfartyget som flyger strax ovanför horisonten ser fejkad ut. Den optiska illusionen är ovanlig – men går att förklara.
Carmarino
1

Har sett öar som har svävat ovanför vattenytan, dock inte fullt så högt uppe som fartyget. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
0

#1 Spännande! 🙂

Carmarino
1

Det händer rätt ofta på sommaren. Eftersom vi hade en sommarstuga där vi kunde se Hallands Väderö i horisonten, så hände det flera gånger varje sommar att ön såg ut att sväva strax ovanför vattenytan.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1

Jag har sett svävande kobbar och skär i Bohuslän men inte så tydligt som detta fartyg.😉

/Maria

Carmarino
1

#4: Nej, det är nog mer sällsynt - åtminstone på våra breddgrader - att något svävar så högt upp som det fartyget. 🙂

Sindri
1

Mäktigt!

Maria
1

Visade min man bilden och han har ju jobbat till sjöss i flera år och känner igen fenomenet🙂

/Maria

Magi-cat
0

#7 Vad kul att han sett det!🙂 Måste se väldigt speciellt ut …

Asti hasti
1

#0: vad spännande

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

Sindri
1

De som såg Flygande holländaren var kanske inte helt fel ute?

Magi-cat
0

#9 Visst är det spännande, lite utöver det vanliga! 🙂

#10 Det har du rätt i, det kan ha något med det att göra!👍