"Sudden atmospheric warming" skapar vinterkyla i Sverige
Efter ett historiskt varmt år och hittills lindriga temperaturer är nu enligt SMHI en arktisk kyla på ingående.
Fenomenet kallas sudden atmospheric warming och beror på att en plötslig uppvärmning av stratosfären saktar ner jetströmmen så att iskalla vindar leds ner till oss på jorden.
Temperaturen i stratosfären kan faktiskt gå från 80 minusgrader till "bara" 30 minus!
"”Vindar på 50 kilometers höjd saktar ner och vänder från västliga till ostliga, och då börjar luft på mer än 50 kilometers höjd röra sig ner mot marken”, rapporterar Klart.
När det blir varmt där uppe blir det kallt här nere. Den slumpmässiga störningen på 50 kilometers höjd bidrar till att vindarna där byter riktning. Vindarna blir då ostliga i stratosfären ovanför Arktis och störtdyker ner mot Arktis. Då bildas ett ovanligt kallt högtryck.
Den kalla arktiska kylan rör sig då söderut och skapar ett kalluftsutbrott över Europa och eventuellt även i Asien eller Nordamerika."
Blir det ostliga vindar kan det även bildas s.k. snökanoner i landskapen vid Östersjön.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qm5Blq/unika-vaderfenomenet-skapar-arktis-kyla-over-sverige
bild från pixabay.com
Hur är det hos er? Har iskylan drabbat er? 🥶🧊⛸
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2021-03-24 20:31 av Magi-cat
Intressant! Men jag vill inte ha fenomenet! 👎
💖🧡💛💚💙💜
#1 Brr! Kylan får hellre vara där den ska vara. 😀
Fast det är nog värre i Madrid. 🥶🧊
Efter snöstormen, den värsta på 50 år, har regeringen skickat ut nödkonvojer.
Tydligen ligger Sverige under en massa jetströmmar som snurrar runt jorden på våra breddgrader. Beroende på deras rörelser och böjningar så befinner vi oss antingen innanför eller utanför dessa vindar och därmed får kraftigt varierande väder. Min sydamerikanska sambo är mycket fascinerad av vädret här…de har inte mycket fluktuationer i hennes hemland.
#4 Här är väderfenomenen ett aldrig sinande samtalsämne. 🙂🌞🌦🌧☂
Ja förutom invandring så är väl vädret det mesta vi pratar om. Vi har haft regn sedan oktober, nu är det lite vitt puder som först. När jag plockade ner alla julsaker började det snö, ja då kunde det ha varit detsamma.
Men att vädret förändrats sedan jag var barn det är säkert . född på 70 talet.
Men denna gråa sörja och inget dagsljus har varit svårt!
Mvh/WL