Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketterövrigtsamhällebiologimikroorganismervirus
Läst 469 ggr
Magi-cat
3

Vad menas med flockimmunitet?

Flockimmunitet är ett ord för dagen!

Men vad innebär det egentligen?

I korthet är det så att när en stor andel av en population blivit immun mot en sjukdom innebär det ett skydd även för dem som inte är immuna.

När smittan når en immun individ så förs den inte vidare. På så sätt minskar spridningen.

Ju större andel av befolkningen som är immun, desto mindre risk att smittan sprids.

Immun kan man bli, antingen efter genomgången sjukdom eller genom vaccination.

(Gruppimmunitet kallas det också och det betyder samma sak. Herd immunity är motsvarigheten på engelska.)

källa och läs mer

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flockimmunitet

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

• Redigerat 2024-05-27 09:42 av Magi-cat
Magi-cat
3

Här reder Agnes Wold ut begreppen:

"– Om 90% av befolkningen är immun så blir bara var tionde person som träffar på viruset sjuk och kan sprida viruset till nya personer. Om vi har 900 personer som är sjuka och de i genomsnitt skulle smittat 3 personer var, så smittar de i stället 0,3 personer var i genomsnitt. Alltså kommer de 900 personerna att smitta 270 personer. När de blir sjuka kommer de att smitta 81 personer. När dessa blir sjuka smittar de 24 personer. Epidemin dör ut. Det innebär att även de som inte haft sjukdomen (eller vaccinerat sig) skyddas. Flocken skyddar oss, säger Wold"

https://www.mabra.com/aktuellt/vad-ar-flockimmunitet-och-kan-det-radda-oss-fran-coronavirus-agnes-wold-reder-ut/

Maria
1

Bra beskrivning

/Maria

Carmarino
1

Bra förklaring. 👍

En tanke bara när det gäller rubriken. Bör inte rubriker som ska till lexikonet bara bestå av ett eller två ord? Kanske enbart "Flockimmunitet" vore bättre?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
0

#3 Du har rätt, jag tänkte egentligen göra ett särskilt lexikoninlägg som hänvisar till detta! Fixar till det!

(Jag tycker att man när man skriver ett inlägg skulle kunna välja vilka ord som ska vara lexikon-ord. det skulle underlätta.)

Vixxen
1

Bra info!

Carmarino
0

#4 Minns inte hur det blir i den nya versionen av iFokus, men kanske man kan göra det där?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Magi-cat
0

När en viss del av befolkningen är immuna mot en sjukdom skyddas också andra icke-immuna. Det kallas flockimmunitet.
Magi-cat
0

Se i en väldigt illustrativ simulering hur Flockimmunitet fungerar!

https://www.svt.se/datajournalistik/flockimmunitet/

Med hjälp av matematiska simuleringar ska vi titta på hur det här med flockimmunitet kan fungera.