Hur kan hasselsnoken äta ormar större än den själv
Hasselsnokar ser man inte så ofta. Det är vår minsta vanliga orm.
Den äter upp andra ormar, t.ex. huggorm och dessa byten kan vara lika stora som den själv! Hur går det till?
Den smälter dem gradvis….Det visas i det här klippet. (ca 5 min)
På bilden i länken nedan ser man tydligt hur lätt den skulle kunna förväxlas med huggorm vid en hastig titt.
I det här fallet hade den övervintrat inomhus och plötsligt började det regna hasselsnokungar från taket..😮
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Hasselsnoken är fridlyst i Sverige och tyvärr hotad, då den ofta förväxlas med huggorm och slås ihjäl, vilket heller inte är tillåtet.
"Hasselsnoken är hotad av biotopförändringar till följd av ändrad markanvändning, framförallt genom igenväxning och igenplantering av öppna och halvöppna gräs- och hedbiotoper. Slås ofta ihjäl då den förväxlas med huggorm. I Norden är hasselsnoken endast lokalt allmän och utarmning av dessa förekomster genom försämrat näringsunderlag (sekundäreffekt av biocidspridning) och förstörelse eller påverkan av viktiga biotoper, såsom övervintringsplatser, utgör allvarliga hot. Hasselsnoken rör sig förhållandevist långsamt och många faller lokalt offer för biltrafik, speciellt under parningstiden då hannarna rör sig över relativt stora ytor."
#2 Det brukar tyvärr vara svårt att övertyga den som är rädd för ormar att titta den i ögonen. 🙂
Tack för bilden, den var bra! Är inte svanstippen annorlunda mot huggorm också?
#4 Tack för bild och förklaring!