Fenomen iFokus

Fenomen

Etikettrymden
Läst 932 ggr
Magi-cat
0

Norrsken från rymden

Norrsken (aurora) är ett oerhört vackert och fascinerande fenomen att se från jorden. Tänk då att se det från rymden!

Det gjorde astronauterna på rymdstationen ISS och här får vi se lite av de fantastiska bilderna.

Vad man kanske inte tänker på är att det också kan vara riskfyllt med norrsken:

"But while auroras are beautiful, particles streaming off the sun can have plenty of less aesthetic consequences. They can put astronaut health at risk, damage satellites in orbit around the Earth and, in the most severe cases, cause blackouts in terrestrial power grids."

https://www.space.com/41509-mind-blowing-aurora-photo-from-space.html?utm_source=notification

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hukanson]
0

Tack för länken - otrooligt vackert Norrsken, man önskar att man varit med i skytteln och fått uppleva detta. När jag tittade på videon kunde jag inte undgå att se den förbipasserande ljuspunkten på himlavalvet - meteor eller stellarskepp?

Magi-cat
1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

An astronaut aboard the International Space Station (ISS) captured a stunning new photo of the luminous green and red lights of an aurora hugging clouds swirling around Earth's night side.