Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 1159 ggr
Lona
9/25/19, 11:34 AM

Regnbågens färger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det som avgör vilken färg som blir "insidan" respektive "utsidan" i en regnbåge? Att färgerna kommer i en viss ordning beroende på hur ljuset bryts är jag med på. Och vad gör att det kan bli flera regnbågar samtidigt? Nu syftar jag just på regn, inte andra typer av "färger bryts i vatten-fenomen". Bilden är ju inte så bra men visar två regnbågar - med spegelvända färger. //Lona som ständigt funderar över det mesta till sin omgivnings förskräckelse 😄


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Magi-cat
9/25/19, 11:55 AM
#1

Bra fråga och få saker är väl trevligare att prata om än en vacker regnbåge? 🌈☀️🙂 Vacker bild! 😍

Enklast är nog att tänka sig att vitt ljus (vanligt ljus) består av olika "färger" med olika brytning. Den blå bryts mer än det röda, och när ljuset återspeglas inne i regndroppen "vänds" det så den röda färgen hamnar överst.

Dubbel regnbåge:

"I vissa fall kan solljuset också reflekteras två gånger i en och samma vattendroppe. När detta sker så alstras också en ovanliggande regnbåge, också kallad sekundär regnbåge. Eftersom ljuset reflekteras två gånger så kommer det samtidigt ge upphov till en omvänd regnbåge, där färgschemat kastas om. Det är därför vi nu ser den röda färgen innerst, medan den blå färgen hamnar ytterst."

https://www.svt.se/vader/dubbel-regnbage1

Kul också att regnbåge är rund, inte bara en båge, fast vi ser mest bara ena delen.

edit: Tror jag gör en artikel om regnbågen. Någon dag. 🙂🌈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cireea
9/25/19, 1:24 PM
#2

Vad intressant 😃Aldrig tänkt på att den andra regnbågen blir omvänd i färgerna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lona
9/25/19, 8:41 PM
#3

#2, Nej, inte jag heller - inte ens när jag tog bilden. Det var först nu när den dök upp i flödet på Facebook flera år senare som jag upptäckte det.

#1, Tack för bra svar!👍
Det är när man ser sånt här som jag verkligen önskar att jag kunde ta fina foton.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: