Annons:
Etikettillusioner
Läst 539 ggr
Carmarino
2019-09-22 14:35

Tiden finns inte

Intressanta teorier om varför tiden inte finns.

På kvantnivå finns ingen framtid eller dåtid. Att vi ser tiden som linjär är för att vår hjärna är skapad så, säger kända fysikern Carlo Rovelli.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tre-anledningar-till-att-tiden-inte-finns


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Ghosthunter
2019-09-22 14:50
#1

Det är intressant, men övergår de flestas föreställningsnivå…inklusive min!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2019-09-22 14:50
#2

Min också. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2019-09-22 17:53
#3

Tiden är ju en sån stor del av livet, så om tiden verkligen är en illusion så är nog allt annat en illusion också!?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2019-09-22 17:57
#4

Ja, vi är kanske allihop bara figurer i ett stort dataspel. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2019-09-22 19:01
#5

Ja, ett jäkla stort dataspel. Undra hur stor skärmen är? Och vad finns den…kanske på Mars?!😀

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[QASIK]
2019-09-25 12:06
#6

Det där med att en klocka registrerar mer tid ju högre upp den kommer, borde gå att kolla. Om det gäller analoga klockor så skulle min lekmannateori vara att maskineriet påverkas av lufttrycket.
Nu har jag ett experiment att planera till helgen… om jag har tid 😂 🙂

Annons:
JRSN
2019-09-25 12:30
#7

Tiden är enligt mig själv ett mått på det aktuella tillståndet av 'vakuum'. Jag påstår att vakuum består av pyttesmå enheter. I sitt normaltillstånd (fördelade på jämna avstånd från varandra) kan enheterna förmedla maximal rörelse och tidhastighet. Avvikelser från detta (tätare eller tunnare med enheter) innebär att tiden går långsammare. Närvaron av materia och energi får tiden att gå långsammare. ⏰

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Dioramabyggare
2019-09-25 12:37
#8

Intressant trådtema!

#6: jag har också läst att tiden "går olika fort" på jorden och ute i rymden (jämför gärna med "tvillingparadoxen" (https://xn--srenholst-07a.se/media/Tankeexperiment-FysikaktuelltTE3.pdf).

Min tanke kring det att klockor går långsammare på högre höjd är att också gravitationen påverkar urverkets/pendelns massa, lite i likhet med motviktens inverkan på en metronom https://sv.wikipedia.org/wiki/Metronom

Asti hasti
2022-04-16 14:34
#9

#1: Min oxå


Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: