Annons:
Etiketterdjurmiljönatur
Läst 753 ggr
Magi-cat
8/24/19, 7:25 AM

Fåglarna har en egen kompass

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är det fantastiskt med fåglarnas flyttning och att de hittar!

Lika fantastiskt är att de har tre kompasser, en för solen, en för stjärnorna och en magnetisk. För att inte tala om deras årsklocka som talar om när det är dags igen att röra på sig …
Och nu tickar klockan söderut för flyttfåglarna.

Intressant program om fåglarnas nedärvda navigationsutrustning:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=7278031&fbclid=IwAR30JgtworkERk2EgSoWc98togH8uaigByNilVw24GQxdpha6eCHrsKW2h8

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JRSN
8/24/19, 7:59 AM
#1

#0 Även människan har dessa egenskaper. Men vi har blivit så bekväma och bortkopplade från naturen att vi glömt de fina gåvor vi en gång hade. Sen krävs det också kontinuerlig träning. (Min egen kompass är tyvärr något fel på, svårt med riktningar och att hitta rätt) 😉

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Magi-cat
8/24/19, 8:08 AM
#2

#1 Min kompass är synnerligen dammig, för den visar ofta fel. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
8/24/19, 9:49 AM
#3

#1 Hur tänker du då? Du menar att människor haft för vana att transportera sig långa sträckor när det blir vinter respektive sommar? Hur används denna mänskliga kompass och varför?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


JRSN
8/24/19, 10:28 AM
#4

#3 Nej inte så att människor flyttar med årstiderna, även om Neandertalarna nog gjorde det för att följa djurens vandringar. Polynesierna är nog ett bättre exempel, de var duktiga på att navigera efter stjärnorna. Dessutom kunde de tyda vissa vågmönster som öar ger ifrån sig, ungefär som interferensfenomen. Men även den mänskliga hjärnan har en orienteringsförmåga, kopplat till balanssinnet. Om även människan har det ämne (magnetit) som fåglar har låter jag vara osagt.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: