Annons:
Etiketterårstiderväderlek
Läst 649 ggr
Magi-cat
2019-07-29 08:46

Tropisk natt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Till vårt lexikon) 😎

Heta dagar, fantastiska kvällar - och ovanligt varma nätter har vi haft i juli den här sommaren. Det talas t.o.m. om tropiska nätter…☀️

En tropisk natt är kortfattat en natt när temperaturen inte går under 20 grader Celsius.

Vanligast är det att fenomenet uppstår vid kusten, stora sjöar eller över hav när det under en period med varmt och soligt väder lagrats värme i vattnet. Denna värme avges under natten och håller temperaturen uppe.

Det är inte så vanligt med tropiska nätter i Sverige. Under 2017 hade vi inte någon, men under den ovanligt varma sommaren 2018 noterades inte mindre än 27 stycken… Detta slås dock av rekordåret 1997 då det var inte mindre än 30 stycken.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/tropiska-natter-1.1085

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/tropiska-natter-1.1085

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lona
2019-07-29 09:06
#1

SMHI har mycket bra information på sin sida! Jag har ju en åskrädd hund så när det är så här varmt följer jag vädret rätt noga. På någon annan sajt tipsades om Lightningmaps.org, en karta över hela världen där man kan se blixtnedslag i realtid. Det är ganska fascinerande att följa, både när det åskar hemma och när det brakar loss rejält någon annanstans.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2019-07-29 09:07
#2

#1 Jättebra att det finns så man kan vara förberedd!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2019-07-29 09:16
#3

#2, Precis! Fast igår höll jag på att bli helt tossig, ett rejält åskväder drog rätt över så jag stoppade in hundarna i bilen och åkte iväg. Varenda gång jag tänkte att det nog åskat klart så vände åskan och kom tillbaks! Det åskade åt alla håll och kanter, helt hopplöst att undvika men i bilen märks det ju inte så mycket.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: