Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 730 ggr
Magi-cat
12/5/18, 3:21 PM

Tre regnbågar på en gång!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Regnbågar är vackra och ganska ofta ser man två på en gång där den ena är lite svagare . I de fallen följer bågarna varandras krökning.

Men har du någon gång sett TRE regnbågar? (Se bilden i länken!)

Det är mer ovanligt! Vi ser på bilden den vanliga dubbla regnbågen, men varifrån kommer den tredje som liksom skär de andra?

Det kallas en reflektionsbåge (reflection bow) och är ovanlig. Den kan uppstå då solen är lågt vid horisonten bakom betraktaren och nära en stor vattensamling, såsom en älv eller sjö:
Solljuset reflekteras då via vattenytan och genom regndropparna, men med en annan vinkel än den direkta solstrålen.

Väldigt sällsynt kan det också hända att man får en trillingregnbåge om omständigheterna är sådana att ljuset reflekteras tre gånger.

https://www.bbc.com/news/uk-46434720?ns_campaign=bbcnews&ocid=socialflow_facebook&ns_mchannel=social&ns_source=facebook

Allmän bild från Pixabay.com Jag hittade ingen på trippelregnbåge. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Carmarino
12/5/18, 3:25 PM
#1

Har sett det en gång tror jag (kan vara fler), men det är väldigt sällsynt att det är tre bågar. Den tredje bågen brukar vara så svag att den knappt syns, om det inte finns väldigt mörka moln i bakgrunden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
12/5/18, 3:29 PM
#2

#1 Det måste vara vackert att se! 😍

Älskar regnbågar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
12/5/18, 3:38 PM
#3

#2 Ja, det var väldigt speciellt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: