Annons:
Etiketterdjurmiljönatur
Läst 1030 ggr
Magi-cat
2018-10-19 07:48

Varför sover igelkotten på vintern?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igelkotten har funnits på jorden i årmiljoner och är faktiskt ett av de äldsta däggdjuren!

De vill gärna leva i kulturlandskap, men de har det också svårt på grund av hot från mänskliga aktiviteter såsom trafik och miljögifter.
Igelkotten trivs i inte alltför välansade trädgårdar. Hjälp dem genom att inte kratta bort för mycket löv och kvistar!

Igelkotten har nämligen den lilla säregenheten att den vill gå i dvala till vintern. 
Någon gång i oktober gör den sig ett bo i en kompost, en lövhög eller jordhög. Där sjunker dess kroppstemperatur från ca 36 grader till 8 grader och ämnesomsättningen går ner till ett minimum. Under dvalan sjunker kroppsvikten mellan 17 och 26 %! De måste därför väga minst 500 gram för att klara sig under vintervilan .

Ibland vaknar de ur dvalan, men somnar igen för att krypa ur boet när det är ungefär 15 grader varmt.

Igelkotten livnär sig av maskar och insekter. Under vintern är det ont om sådan föda, och det är därför de valt strategin att gå i dvala och sedan vakna när det finns tillgång på föda igen.

https://naturochmiljo.fi/Site/Data/812/Files/Html/Foljmedvaren/Daggdjur/Igelkott.html

https://sv.wikipedia.org/wiki/Igelkott


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2018-10-19 07:51
#1

Klok strategi ❤️Jag ska nog bli en igelkott, tror jag. Fast bara på vintern. Jag vill inte äta igelkottsmat.

Magi-cat
2018-10-19 07:51
#2

Mycket klokt. 🙂 Funderar på detsamma.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-10-20 21:26
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: