Annons:
Etiketternaturfenomenväderlekårstiderrymden
Läst 919 ggr
Magi-cat
6/1/18, 7:00 AM

Norrsken

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Till sajtens lexikon)

Norrsken är ett av naturens allra mest fascinerande och spektakulära skådespel. 

Fenomenet förekommer vid båda polerna och kallas därför också polarsken, Aurora borealis i norr och Aurora australis vid sydpolen

Det ser i korthet ut som strålar, bågar och fladdrande draperier över hela himlen. Färger som grönt och gult är vanligast men rött och t.o.m. blått förekommer också.

Norrskenet uppkommer när laddade partiklar (vanligen elektroner) slungas ut från solen och träffar jordens atmosfär (vanligen på 100 - 400 km höjd) och initierar elektromagnetisk strålning, dvs ljus.

Elektronerna påverkas av jordens magnetfält, varför det vanligen bara syns vid polerna. Vid tidpunkter för större solaktivitet och starkare solstormar blir norrskenet starkare och kan ses även längre söderut, något som var fallet i mars 2015.

Norrskenet är knutet till solfläckscykeln om 11 år och varierar med den.

Störst chanser att få se norrsken har man i Norrland vintertid. Det måste vara mörkt och givetvis molnfritt. Sommartid syns det inte.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/norrsken-1.3894

http://www.svt.se/vader/fragor_och_svar/norrsken

Här kan man se en prognos för kommande norrsken:

http://www.aurora-service.eu/aurora-forecast/

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 12/12/23, 9:06 AM av Magi-cat
Annons:
[Hukanson]
8/17/18, 9:15 AM
#1

Det bli synligt vid polerna men man kan förstå att i övriga delar av Jorden kommer det in över oss alla helt obemärkt. Varje solflare i vår riktning ger en inre "solbränna" typ.

Magi-cat
2/19/22, 9:04 PM
#2

Vanligen ser vi gulgrönt norrsken, men har du sett blått någon gång? Varför är det så ovanligt?

"Vilken färg just det skenet du råkar titta på har, beror på vilken sorts molekyler de laddade partiklarna har krockat med. Den vanligaste färgen, gulgrönt, kommer från kollisioner med syremolekyler. Kvävejoner ger i sin tur rött och violett.

Har du rejäl tur så kan du få se blått norrsken, den allra sällsyntaste färgen. Blått polarsken ser vi då kvävemolekyler joniseras vid cirka 110 kilometers höjd. Det är bara de allra mest energirika partiklarna som tränger så djupt ned i atmosfären, så får du syn på blått norrsken – grattis, du hör till en liten och utvald skara!"

https://svenska.yle.fi/a/7-10013165?fbclid=IwAR2x8afbdiAAkuPHhO2xBaFP0ifVHIqBRdnqGzRMjjy8d95_HA5D7WVZh9Y


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
3/13/22, 8:32 PM
#3

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Indigenous, nature, wildlife and companion animal news. Pass it on!
Magi-cat
3/16/22, 9:11 AM
#4

Vilket skådespel! (3 min klipp)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/4/23, 7:19 PM
#5

Nu är det norrskenssäsong!
I artikeln nedan finns det mesta vi behöver veta för att ha störst chans att få uppleva skådespelet!

https://svenska.yle.fi/a/7-10027916?fbclid=IwAR2faCCgCYvKuGyEPrjUJsVDTuy-qzEBD0Y5ykMKCPwH1F3T5e45wlXVXQc


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/24/23, 8:44 AM
#6

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2/27/23, 9:46 AM
#7

Det verkar ha varit norrsken även neråt södra Sverige i natt! Någon av er som såg och hann ta bilder? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/27/23, 1:17 PM
#8

Helt fantastiskt norrsken i södra Sverige i natt! (Inte bara västsverige, men artikeln handlar om det.)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/se-nattens-norrsken-over-vastsverige


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Under gårdagskvällen och natten syntes norrsken på flera platser i Västsverige. När Jonas Holmberg fick reda på detta begav han sig ut och lyckades fånga skådespelet över Stamsjön i Lerum. – Det var en häftig show, säger han.
UlrikaD
2/27/23, 1:59 PM
#9

#7 Hela Sverige hade inatt. Hittade en tråd på Facebook med över 300 bilder från folk.

Carmarino
2/27/23, 2:02 PM
#10

Läste i tidningen att det hade varit rätt mycket norrsken även här i stan, men jag såg inget. Kan bero på att jag förmodligen inte var vaken (vet inte exakt när det syntes) och att jag inte tittade ut på himlen i natt.

Tydligen finns det chans även i kväll att se det. Får se om jag kommer ihåg att kolla då, men jag tror inte att det syns så bra just här. Det är för mycket ljusföroreningar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2/27/23, 9:08 PM
#11

Så får norrskenet sin färg.

"När elektronerna träffar atmosfären kolliderar de först med syreatomer på ungefär 200 km höjd. Då uppstår den fina röda färgen. På vägen neråt mellan 100 km och 200 km träffar elektronerna kväveatomer och då ser vi den blåa färgen. Sedan möte elektronerna på syreatomerna och vid träff blir det en grön färg, vilken är den vanligaste på himlen vid Norrsken. De lila färgerna bildas under 100 km höjd där kvävemolekylerna kolliderar med elektronerna. Vilken färg det blir beror alltså på vilken höjd i atmosfären och med vilken hastighet elektronerna kolliderar med jordens atmosfär. Är hastigheten låg bildas de ljusaste färgerna men om hastigheten är mycket hög blir det den röda färgen."

https://www.svt.se/vader/fragor_och_svar/hur-bildas-norrskenets-farger


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2/28/23, 5:26 AM
#12

Det var tydligen en hel del häromkring. Jag var för trött, så jag somnade tidigt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
3/1/23, 12:26 PM
#13

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

There is a good chance that they will return on Monday night
Annons:
Magi-cat
3/1/23, 12:28 PM
#14

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
3/3/23, 10:55 AM
#15

Norrsken är inte bara vackert. Det kan vara farligt också.

Norrsken uppstår ur solstormar, vilka är kraftiga energiutbrott på solen. När dessa träffar jordens magnetfält kan vi se det vackra skådespelet på himlen, men riktigt kraftiga solstormar kan också göra att elen slås ut.

https://news55.se/nyheter/artiklar/har-ar-farorna-med-norrsken/
(Än så länge inte betalartikel.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

De senaste dagarna har natthimlen exploderat av norrsken runt om i landet. De gröna slöjorna är vackra, men de för också med sig stora samhällsrisker, skriver GP.
Magi-cat
3/3/23, 4:43 PM
#16

#16 Visst är det så!

"Stormarnas styrka mäts på en femgradig skala, där fem är kraftigast. De som har synts i södra Sverige under veckan har legat på en trea och det är först vid en fyra som det kan bli i elavbrott."

Det kommer naturligtvis att hända förr eller senare och vi blir allt mer beroende av el och det digitala för snart sagt allting.
Vi lever bara i en liten glipa av tid när allt är som vanligt. Men att tro att vi bemästrar naturkrafterna är nog bara fåfängt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
11/22/23, 10:19 AM
#18

Norrskenssäsongen är här och i natt verkar det ha varit vackra norrsken långt ner i landet?
Någon av er som hade turen att få se det?

Här är annars några tips för att se norrsken:

https://www.vr.fi/sv/tips-for-tagresor/meteorologens-tips-for-norrsken


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Åk till Lappland och upplev norrskenets magiska prakt. Här är meteorologens tips för att se norrskenet!
Carmarino
11/22/23, 4:01 PM
#19

#18: Tror inte det går att se norrsken här. För mycket konkurrens av lampor av olika slag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1/1/24, 5:45 PM
#20

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppsnabbade filmen från byn utanför Leksand visar lördagskvällens norrsken
Annons:
Upp till toppen
Annons: